Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

JAKOWLEW JAK-23




Produkcja: ZSRR
Typ: Samolot myśliwski
Rok produkcji: 1948

Opis samolotu
>> Opis konstrukcji na stronie Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Stan zachowania


Samolot w dobrym stanie zachowania. Brak części zaślepek otworów technicznych w kadłubie i na skrzydłach wymagających zaślepienie odpowiednio zaślepką z blachy aluminiowej lub płótna lotniczego. Część blach zniekształcona mechanicznie. Ubytki śrub i nitów w powłoce płatowca. Brak części opływu na łączeniu kadłub-skrzydło.

Opony podwozia głównego są mocno zużyte i wymagają wymiany. Brak piast kół podwozia głównego, wymagana jest ich rekonstrukcja oraz rekonstrukcja kołpaków przy wyżej wymienionych kołach.

Kokpit częściowo wybrakowany, brak części zegarów oraz celownika.

Owiewka kabiny pilota wykonana z pleksiglasu w stanie dostatecznym. Renowacji wymaga szyna mocująca owiewkę do kabiny. Sam pleksiglas wymaga wymiany lub polerowania.

Brak uzbrojenia, brak fotokarabinu, brak żarówki w lampie do lądowania oraz wszystkich świateł pozycyjnych.

Zakres prac konserwatorskich
  • Odnowienie (wypolerowanie) i klejenie powłoki pleksiglas owiewki kabiny i odnowienie prowadnic owiewki.
  • Odnowienie powłok lakierniczych kabiny. Usunięcie starych powłok lakierniczych metodą chemiczną. Malowanie.
  • Odnowienie powłok lakierniczych. Zerwanie obecnych powłok lakierniczych metodą chemiczną. Malowanie według podanej specyfikacji. Kolory farb należy dobrać pobierając próbki z istniejących zachowanych powłok lakierniczych.
  • Uzupełnienie brakujących śrub i nitów w powłoce płatowca.
  • Zakup i wymiana opon. Wykonanie oraz zamontowanie piast kół. Remont kołpaków.
  • Konserwacja zachowawcza obić foteli w kabinie.
  • Wykonanie repliki obiektywu fotokarabinu oraz montaż. Ze względu na brak dostępności oryginału dopuszczony jest zakup dowolnego niedziałającego obiektywu fotograficznego o średnicy odpowiadającej średnicy otworu w samolocie oraz jego montaż. Wstawienie osłony fotokarabinu w postaci szybki pleksiglasowej.
  • Uzupełnienie żarówki lampy lądowania.
  • Wykonanie i montaż dwóch replik luf działek NR-23 kaliber 23mm. Wykonanie stelaży mocujących repliki luf wewnątrz kadłuba samolotu.
  • Odbudowa opływów na łączeniu kadłub-skrzydło.
  • Wykonanie zaślepek luku z prawej strony kadłuba, w lukach podwozia, pod skrzydłami oraz na spodzie kadłuba.
  • Zapłótnienie otworów inspekcyjnych w klapach.
  • Wykonanie i uzupełnienie świateł pozycyjnych. Tył, prawa i lewa strona.
  • Wymiana pleksiglas w klapie osłony anteny ramowej za kabiną pilotów.


Docelowy wzór malowania samolotu typu Jak-23


Galeria zdjęć
>> Dokumentacja fotograficzna prac konserwatorskich