Silnik lotniczy: PZInż. Major Typ 4 (lic. Walter Major)
Czechosłowacja/Polska
silnik rzędowy
1935
Układ | 4-cylindrowy, rzędowy odwrócony |
Chłodzenie | powietrzne |
Stopień sprężania | 5,2 |
Masa | 148 kg |
Moc maksymalna | 120 KM przy 2100 obr./min |
Zaprojektowany w czechosłowackich zakładach Walter silnik produkowany na licencji w Państwowych Zakładach Inżynierii w Ursusie. Był stosowany w samolotach RWD‑13. Wyprodukowano ok. 100 egzemplarzy.
Egzemplarz muzealny nr seryjny 2017 pochodzi z samolotu RWD‑13 SP‑ BML, znanego ze śmiałej ucieczki do Szwecji z obleganej przez Niemców Gdyni 14 września 1939 r. Samolot został internowany w Szwecji do końca wojny. W 1952 r. uległ wypadkowi. W 1998 r. szwedzki pilot Viking Österlindh przekazał do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego ocalały silnik samolotu.
Powrót