Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Pierwszy polski myśliwiec na oficjalnej srebrnej monecie w zbiorach Muzeum

DATA:28 / 03 / 2025
Od lewej: Marcin Brzeziński ze Skarbnicy Narodowej i Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego ściskają dłonie przez samolotem PZL. P.11c. Marcin Brzeziński w ręku trzyma monetę z wizerunkiem myśliwca PZL P.1

W piątek 28 marca 2025 r. w naszym Muzeum doszło do oficjalnego przekazania wyjątkowej monety z wizerunkiem pierwszego polskiego myśliwca – PZL P.1. Na ręce Tomasza Koseckiego, Dyrektora Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie złożyli ją Szymon Majewski oraz historyk Marcin Brzeziński – przedstawiciele Skarbnicy Narodowej.

Moneta o nominale 1 dolara nowozelandzkiego wykonana została w całości ze srebra, ma średnicę 38,61 mm i została wybita w rocznicę pierwszego lotu PZL P.1, który odbył się w sierpniu 1929 r. W Muzeum Lotnictwa Polskiego można zobaczyć liczne pamiątki po Bolesławie Orlińskim, który jako pierwszy dokonał oblotu PZL P.1.

Samolot został przedstawiony na rewersie monety, w tle widać fragmenty planów konstrukcyjnych myśliwca. Dodatkowo widnieje na nim napis: PZL P.1. Autorem projektu rewersu jest Paweł Pietras. 

moneta z wizerunkiem samolotu PZL P.1 i polskiej flagi, trzymana na otwartej dłoni w tle eleganckie czarne pudełko
moneta z wizerunkiem samolotu PZL P.1 i polskiej flagi, w eleganckim czarnym pudełku. obok leży biała gwarancja autentyczności wyrobu

Darczyńcą wyjątkowej monety jest firma Skarbnica Narodowa będąca częścią międzynarodowej grupy Samlerhuset – dystrybutora monet i medali, właściciela największych targów numizmatycznych w Europie (World Money Fair) i Mennicy Norweskiej, wybijającej medal Pokojowej Nagrody Nobla.

Od lewej: Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego i Marcin Brzeziński ze Skarbnicy Narodowej w gabinecie Dyrektora. Marcin Brzeziński w ręku trzyma monetę z wizerunkiem myśliwca PZL P.1

PZL P.1 – pionierski polski myśliwiec

W sierpniu 1929 roku oblatano pierwszy prototyp myśliwca PZL P.1, a jego ulepszona wersja wzniosła się w powietrze w marcu 1930 roku. Ten nowatorski samolot zaprezentowano na międzynarodowym konkursie lotniczym w Bukareszcie. Jego wyjątkową cechą był charakterystyczny płat zwężający się przy kadłubie, co znacząco poprawiało widoczność pilota – rozwiązanie to stało się przełomem w konstrukcji myśliwców.

Mimo innowacyjności PZL P.1 nie trafił do seryjnej produkcji, jednak jego koncepcja stała się fundamentem dla kolejnych modeli: PZL P.6, PZL P.7, PZL P.8 i PZL P.11. To właśnie te samoloty – wprowadzone do produkcji już po śmierci ich twórcy, Zygmunta Puławskiego – stanowiły trzon polskiego lotnictwa myśliwskiego aż do wybuchu II wojny światowej. W latach 1932-1933 wyprodukowano 150 egzemplarzy PZL P.7, a między 1934 a 1936 rokiem – 200 sztuk PZL P.11a i P.11c. Łącznie powstało aż 640 samolotów opartych na konstrukcjach Puławskiego.

Ostatni przedwojenny polski myśliwiec – skarb narodowy

W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie można podziwiać jedyny zachowany do naszych czasów przedwojenny polski myśliwiec. Jest to także jedyny na świecie egzemplarz tego modelu – chodzi o myśliwiec PZL P.11c. Latał w 121 Eskadrze 2 Pułku Lotniczego w Krakowie. Samolot ten jest dzisiaj symbolem, najcenniejszym eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego, ale nie chodzi tu o wartość materialną – maszyna jest jedynym zachowanym polskim samolotem myśliwskim z okresu września 1939 rok – symbolem samotnych polskich zmagań z niemiecką Luftwaffe.

Więcej o muzealnym PZL. P.11c przeczytacie na STRONIE EKSPONATU.

samolot PZL P.11c na tle wrót Hangaru Głównego Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie