121 lat temu 17 grudnia Orville Wright o godzinie 10:35, na zaprojektowanym przez siebie i brata Wilbura samolocie „Flyer I” (znany także jako „Wright Flyer” oraz „1903 Flyer”) przeleciał w 12 sekund odległość 37 metrów, a swój lot zakończył udanym lądowaniem!
Po wprowadzeniu silnika w ruch utrzymywałem go kilka minut na gazie dla nagrzania go, następnie zwolniłem sznurek przytrzymujący samolot i zwróciłem się przeciw wiatrowi – tak Orville relacjonował swój niebywały na tamte czasy wyczyn!
Tego samego dnia na wzgórzach Kill Devil w Karolinie Północnej Wilbur Wright w swoim czwartym locie przeleciał 260 metrów w czasie 59 sekund. Eksperci uważają, że to właśnie ten lot można uznać za pierwszy prawdziwy, ponieważ pilot miał możliwość skutecznego sterowania samolotem.
Dzięki doświadczeniom zdobytym podczas pierwszych udanych lotów bracia Wright zbudowali kolejne konstrukcje latające o praktycznym zastosowaniu zarówno w celach militarnych, jak i cywilnych.
W 1904 roku powstałmodel „Flyer II”, będący ulepszoną wersją „Flyera I”. Wyposażono go w silnik o większej mocy, udoskonalony system sterowania oraz większy zbiornik paliwa. Testy „Flyera II” przeprowadzono na polach Prerii Huffman niedaleko Dayton w stanie Ohio. W 1904 roku bracia Wright wykonali 105 lotów, stopniowo wydłużając ich dystanse.
W 1905 roku skonstruowali „Flyera III”, który z pełnym zbiornikiem paliwa mógł utrzymać się w powietrzu przez 30 minut. Pierwszy lot tego modelu odbył się 23 czerwca 1905 roku. W 1908 roku „Flyer III” został przebudowany i posłużył jako prototyp dwumiejscowego modelu Wright Model A. Ten zmodernizowany samolot testowano w dniach 6–14 maja 1908 roku w Kitty Hawk.
Pierwszy lot z pasażerem na pokładzie Wright Model A miał miejsce 14 maja 1908 roku, a pasażerem był mechanik Charles Furnas. W 1909 roku amerykańska armia zamówiła wojskową wersję „Flyera III”, co uczyniło go pierwszym samolotem wojskowym w historii.
Film przedstawia braci Wright latających w USA, we Francji i we Włoszech w latach 1908-1909. Obejmuje pierwsze zdjęcia filmowe zrobione z samolotu. Materiał filmowy został stworzony w 1938 r. dla Army Air Corps. Dodatkowe obrazy pochodzą z dokumentów Wilbura i Orville’a Wrighta, Library of Congress. Wykonanie: Bob Montalto, nagranie: Bruce Dalzell. Edycja: Kate Hagenbuch dla Engineers Club of Dayton Foundation.
©2009 Martel Art. Film jest licencjonowany na podstawie licencji Creative Commons.