Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Replika samolotu RWD-8 coraz bliżej ukończenia – będzie atrakcją nowej wystawy stałej!

DATA:14 / 05 / 2025
replika samolotu RWD-8 w hangarze konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Z dumą informujemy, że budowa repliki jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa – RWD-8 – wkroczyła w kluczową fazę. Historyczny model otrzymał już skrzydła, a także zrekonstruowaną osłonę silnika, co znacząco przybliża nas do finalizacji projektu! Kompletny model będzie można podziwiać od 24 sierpnia 2025 r.

Tworzony przez muzealny zespół konserwatorski egzemplarz będzie można podziwiać na powstającej właśnie nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano na 24 sierpnia 2025 roku, w ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.

Replika RWD-8 to efektowne i wierne odwzorowanie legendarnego polskiego samolotu z lat 30. XX wieku. Pomimo braku pełnej dokumentacji technicznej, dzięki zachowanym fotografiom, relacjom i niezwykłym umiejętnościom naszych specjalistów, udało się osiągnąć wyjątkowy poziom historycznej precyzji. Replika została wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, a kluczowe elementy, takie jak osłona silnika, zostały wiernie odtworzone na podstawie wypożyczonego pierwowzoru z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Muzeum Wojska Polskiego. W ciągu ostatnich miesięcy od początku 2025 roku udało się:

  • opłótnić skrzydła
  • zamontować stateczniki oraz stery kierunku i wysokości
  • odtworzyć i zamontować okapotowanie silnika

Przed nami:

  • wykonanie repliki śmigła
  • ocelonowanie i pomalowanie skrzydeł
  • pomalowanie kadłuba
  • montaż na ekspozycji

Ikona złotego wieku polskiego lotnictwa


RWD-8 to nie tylko symbol polskiej myśli technicznej i inżynierskiego kunsztu, ale także świadek dynamicznego rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego w II Rzeczypospolitej. Był najliczniej produkowanym przedwojennym samolotem szkoleniowym, służył zarówno w wojsku, jak i w aeroklubach, a jego zalety lotne uczyniły go maszyną niezwykle cenioną przez pilotów. To właśnie na RWD-8 szkolili się przyszli bohaterowie przestworzy, a w czasie kampanii wrześniowej samoloty tego typu pełniły funkcje łącznikowe i rozpoznawcze.

Samoloty RWD-8 (pierwsze dwa) na lotnisku w Katowicach; wrzesień 1936. Źródło: NAC
Samoloty RWD-8 (pierwsze dwa) na lotnisku w Katowicach; wrzesień 1936. Źródło: NAC

Ten klasyczny górnopłat typu „parasol” został zaprojektowany przez zespół inżynierów RWD (Rogalski–Wigura–Drzewiecki) jako odpowiedź na zapotrzebowanie Wojska Polskiego na samolot szkolny nowej generacji. Po serii prób RWD-8 wygrał konkurs i stał się podstawowym samolotem szkoleniowym dla polskich sił zbrojnych.

Krajowe zawody lotnicze na Lotnisku Mokotowskim w Warszawie; sierpień 1938. Pilot Wanda Modlibowska (z prawej) i pilot Ewa Korczyńska przy samolocie RWD-8 ufundowanym przez Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny - Archiwum Ilustracji.
Krajowe zawody lotnicze na Lotnisku Mokotowskim w Warszawie; sierpień 1938. Pilot Wanda Modlibowska (z prawej) i pilot Ewa Korczyńska przy samolocie RWD-8 ufundowanym przez Ligę Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej. Koncern Ilustrowany Kurier Codzienny – Archiwum Ilustracji.

RWD-8 produkowano w dwóch głównych odmianach:

  • RWD-8 DWL – wersja cywilna, produkowana w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych (tę wersję reprezentuje budowana przez Muzeum replika)
  • RWD-8 PWS – wojskowa wersja seryjna, produkowana w Podlaskiej Wytwórni Samolotów.

126 samolotów RWD-8 ofiarowanych przez społeczeństwo na rzecz armii (1937) - zdjęcie historyczne
126 samolotów RWD-8 ofiarowanych przez społeczeństwo na rzecz armii (1937)

Warianty te różniły się m.in. konstrukcją kabin, podwoziem i szczegółami wyposażenia. Samolot przystosowywano również do:

  • lotów nocnych (z reflektorem i oświetleniem pokładowym),
  • szkoleń spadochronowych (z deską do skoków przy prawym boku kadłuba),
  • holowania szybowców (z odpowiednim zaczepem),
  • lotów bez widoczności (z zakrywaną kabiną ucznia).

W łącznej liczbie ponad 600 egzemplarzy (produkcja DWL i PWS), RWD-8 służył nie tylko w Polsce, ale trafił także do kilku państw europejskich i na Bliski Wschód. W kampanii wrześniowej 1939 roku wykorzystywano go jako lekki samolot łącznikowy i obserwacyjny, zdolny do operowania z prowizorycznych lądowisk.

Niestety, żaden oryginalny egzemplarz nie przetrwał wojny, dlatego nasza replika stanowi próbę przywrócenia pamięci o tej wybitnej konstrukcji – symbolu polskiego lotnictwa II Rzeczypospolitej.

Otwarcie wystawy „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” w nowo wybudowanym Hangarze nr 5 będzie znakomitą okazją, by poznać bliżej dzieje polskiego lotnictwa cywilnego – zarówno przez pryzmat maszyn, jak i ludzi, którzy je tworzyli i użytkowali.

Serdecznie zapraszamy do śledzenia postępów prac i już dziś zapraszamy Państwa do udziału w wyjątkowym wydarzeniu, które odbędzie się 24 sierpnia 2025 r. na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie!