Lekcja: Barwa i godło w lotnictwie
Informacje ogólne:
Uczestnicy: Uczniowie klas szkół podstawowych,
Miejsce: Sala kinowa MLP i przestrzeń z dostępem do ekspozycji MLP
Metody: pogadanka, rozmowa nauczająca, burza mózgów
Środki dydaktyczne: sylwetki samolotów, prezentacja,
Czas: 60 minut
Cele lekcji:
Kompetencja główna:
- Pokazanie pierwszego znaku polskiego lotnictwa wojskowego i jego historii
- Poznanie terminów: szachownica, kamuflaż, zetka
- Zapoznanie dzieci z techniką malowania znaków na samolotach, ich znaczeniem
- Zainteresowanie historią lotnictwa
Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:
1.Poziom wiadomości:
-uczeń potrafi powiedzieć czy jest szachownica
-uczeń zna historię odzyskania lotniska Rakowcie-Czyżyny w 1918 roku
2.Poziom umiejętności:
-uczeń umie opisać jak malowano pierwsze samoloty
-uczeń potrafi opowiedzieć o historii polskiego znaku
Postawa:
- kształcenie postaw patriotycznych poprzez wzbudzenie szacunku do miejsca zamieszkania.
Metody: poszukująca, pogadanka, „Burza mózgów” ,
Formy pracy: z całą klasą,
Techniki: dyskusja panelowa, pogadanka, pokaz
Środki dydaktyczne: ekspozycja i materiały dydaktyczne (prezentacja , fotografie)
Przebieg zajęć:
- Przywitanie uczestników, prezentacja Muzeum Lotnictwa jako instytucji kultury Województwa
Małopolskiego.
- Przewodnik-animator nawiązuje rozmowę z dziećmi. Czy wcześniej interesowaliście się
lotnictwem? Czy byli kiedyś już w muzeum?
- Uczestnicy lekcji wraz z opiekunami i Prowadzącym rozpoczynają wędrówkę pomiędzy
samolotami znajdującymi się w Gmachu Głównym.
- Aktywne zwiedzanie hangarów: Hangaru NATO oraz Małego Hangaru – prezentacja samolotów
z okresu I wojny światowej. Tutaj uczestnicy poznają historię pierwszych samolotów wojskowych.
Poznają historię pierwszego znaku lotniczego Polski.
- Następnie przechodzą do Hangaru Głównego w którym dowiadują się o innych znakach
pojawiających się na samolotach w okresie II wojny światowej. Uczestnicy zajęć dowiadują się
jakie rejestracje mają samoloty sportowe a jakie szybowce.
- Po przejściu po ekspozycjach uczestnicy zajęć zabierani są do sali kinowej. W ramach
rekapitulacji Prowadzący przedstawia kilka fotografii samolotów o różnych malowaniach. Prosi
dzieci by rozpoznały samoloty, do którego państwa należą.
- Prowadzący dziękuje dzieciom za udział w lekcji i zachęca ich do ponownego odwiedzenia
Muzeum.