Informacje ogólne:
Czas trwania zajęć: ok. 60 minut,
Uczestnicy: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych,
Trasa obejmuje obiekty i eksponaty Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Forma: aktywne zwiedzanie z oprowadzaniem,
Prowadzący: pracownik MLP we współpracy z nauczycielem/opiekunem grupy.
Uwaga: grupa powinna liczyć do 25 osób.
Cele lekcji:
Kompetencja główna:
- Zapoznanie uczniów z podstawowymi faktami dziejowymi dotyczącymi historii
- krakowskiego lotniska Rakowice-Czyżyny,
- Rozbudzenie zainteresowań przeszłością regionu,
- Uświadomienie uczniom, iż przeszłość ma wpływ na różnorakie aspekty życia
- współczesnego.
- Odwołanie się do wrażliwości, uczuć i związków emocjonalnych ucznia z własnym miastem
- Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:
1.Poziom wiadomości:
-uczeń potrafi powiedzieć dlaczego lotnisko powstało
-uczeń zna przebieg rozbudowy lotniska
2.Poziom umiejętności:
-uczeń umie opisać rolę lotniska dla miasta kiedyś i dziś
-uczeń potrafi dokonać oceny postaw takich osób jak kpt. Florer
Postawa:
- kształcenie postaw patriotycznych poprzez wzbudzanie szacunku do miejsca zamieszkania.
Metody: poszukująca, pogadanka, „Burza mózgów” ,
Formy pracy: z całą klasą
Techniki: dyskusja panelowa, rozmowa nauczająca, pokaz
Środki dydaktyczne: ekspozycja i materiały dydaktyczne (prezentacja , fotografie)
Przebieg lekcji:
- Po powitaniu klasy, prowadzący nawiązuje rozmowę z młodzieżą, dotyczącą lotniska i
muzeum .
- Przewodnik-animator opowiada uczniom o przyczynach powstania lotniska Rakowice-
Czyżyny i jego pierwszym zastosowaniu. Zaprezentowane zostają zdjęcia z tego czasu,
które pokazują ówczesne zagospodarowanie terenu.
- Prowadzący pyta uczniów czy lotnisko było potrzebne na obrzeżach Krakowa? Swobodne
wypowiedzi uczniów.
- Następnie prowadzący prezentuje uczniom szczegółową historię rozbudowy lotniska.
Prowadzący opowiada o wydarzeniach z 30/31/10/1918 roku i o tym jak powstał pierwszy
znak polskiego lotnictwa.
- Uczniowie mają zastanowić się nad rolą, jaką odgrywało lotniska na przestrzeni wieku XX.
Uczniowie zostają wytypowani przez prowadzącego do udzielenia odpowiedzi.
- Prowadzący prezentuje również uczniom historię powstania parku lotniczego i jego
zastosowanie, następnie opowiada o jego dalszej rozbudowie.
- Przewodnik-animator w celu rekapitulacji będzie zadawał uczniom pytania dotyczące
przeprowadzonej z nimi lekcji.