Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego

Lekcja „ Samolot, szybowiec, śmigłowiec … – dzieje lotnictwa”

Informacje ogólne:
Czas trwania zajęć: ok. 60 minut,
Uczestnicy: przedszkolaki, uczniowie klas szkół podstawowych,
Trasa obejmuje obiekty i eksponaty Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Forma: aktywne zwiedzanie z oprowadzaniem.
Prowadzący: pracownik MLP we współpracy z nauczycielem/opiekunem grupy.
Uwaga: grupa powinna liczyć do 30 osób.


Cele lekcji:
Kompetencja główna:

  • zapoznanie uczniów z rolą, jaką odegrało lotnictwo w dziejach ludzkości
  • kształcenie postawy szacunku dla myśli technicznej oraz dla ludzi pracujących w branży lotniczej


Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:


1.Poziom wiadomości:

  • uczeń potrafi wskazać różnice w budowie samolotu i szybowca
  • uczeń potrafi opowiedzieć historię lotnictwa
  • uczeń zna pojęcia: orczyk, wolant, krąg, nalot, pułap, rękaw, świeca, zastrzał, wiązanka

2. Poziom umiejętności:

  • uczeń umie wytłumaczyć pojęcia stosowane w terminologii lotniczej
  • uczeń potrafi dokonać oceny działań wojennych I wojny światowej

Metody: poszukująca, pogadanka, „Burza mózgów” ,
Formy pracy: z całą klasą, jednostkowa
Techniki: dyskusja panelowa, pogadanka, opowiadanie,.
Środki dydaktyczne: ekspozycja i materiały dydaktyczne

Przebieg lekcji:

  • Po powitaniu klasy, następuje zapowiedź tematu i organizacji zajęć
  • Przewodnik-animator pyta dzieci/uczniów jakie znają maszyny latające i co może
    wznieść się w powietrze? Uczestnicy opowiadają o bajkach i o rzeczach, które latają.
  • Prowadzący opowiada uczniom o takich maszynach lotniczych jak: szybowiec,
    śmigłowiec, balon.
  • W trakcie zajęć prowadzący wyjaśnia uczniom, w jaki sposób można sterować
    samolotem i na czym te czynności te polegają.
  • W czasie spaceru po ekspozycji uczestnicy zajęć oglądają wnętrze jednej z kabin
    śmigłowca-eksponatu. Przewodnik-animator zapoznaje uczniów z przedmiotami
    znajdującymi się w kabinie pilota. Tłumaczy do czego służy orczyk i wolant.
  • Prowadzący opowiada o powstaniu pierwszego samolotu i prosi uczestników o
    zastanowienie się nad jego funkcjami i budową. Uczestnicy oglądając pierwszo-wojenny
    samolot, podają takie materiały jak: skóra, lina, drewno,
  • Uczniowie dowiadują się jak wyglądały pierwsze loty samolotem, o ich długości i
    komforcie lotu.
  • Prowadzący opowiada uczniom o słowach, które funkcjonują w terminologii lotniczej i
    dla laika są niezrozumiałe. Uczniowie zapoznają się z takimi określeniami jak: pułap,
    świeca czy nalot.
  • Przewodnik-animator w celu rekapitulacji będzie zadawał uczniom pytania dotyczące
    przeprowadzonej z nimi lekcji.