Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

A. 5. Kraków/Most Dębnicki

​Most na Wiśle stał się dnia 28 stycznia 1930 r. świadkiem niecodziennego eksperymentu lotniczego – pewien śmiałek przeleciał bowiem trzykrotnie pod nim. Lotnik, który dokonał tego szalonego wyczynu, miał 22 lata i uprawnienia pilota zaledwie od kilku miesięcy! Nazywał się Jan Sołtykowski i był współzałożycielem Aeroklubu Krakowskiego.

Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych (Challenge 1930) w Warszawie – Jan Sołtykowski w kabinie maszyny typu RWD
Międzynarodowe Zawody Samolotów Turystycznych (Challenge 1930) w Warszawie – Jan Sołtykowski w kabinie maszyny typu RWD

Nazajutrz po tych wydarzeniach krakowska prasa pisała: „W godzinach popołudniowych zauważono awionetkę przelatującą parokrotnie pod przęsłami mostu na Wiśle pod Dębnikami. Pilotujący ją został […] ukarany surowo za powyższy lot, połączony z niedozwolonym ryzykiem zarówno dla pilota jak i postronnych osób, które znalazły się w pobliżu tego efektownego, ale karygodnego popisu zręczności”. Samoloty DKD IV służyły do lotów treningowych oraz propagandowych (np. w czasie zawodów narciarskich w Zakopanem). Ponadto brały udział w Locie Południowo-Zachodniej Polski w 1929 r. i w Podhalańskim Zlocie Awionetek w Nowym Targu 3.08.1930 r. W III Krajowym Konkursie Awionetek w 1930 r. DKD-IV bis zajął 11. miejsce. DKD-IV nr 2 SP-ABL został w 1934 r. wyremontowany i przerobiony na jednomiejscowy, a kadłub pokryto płótnem bezpośrednio na kratownicy, w wyniku czego boki jego stały się płaskie. Samolot po remoncie był używany przez Aeroklub Krakowski od maja 1934 r. do lipca 1935 r.

Jan Sołtykowski przed swym słynnym samolotem.
Jan Sołtykowski przed swym słynnym samolotem.