Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

G. 31. Jeleśnia

Kolejnym z jedenastu bombowców 15 Armii Powietrznej USAAF straconych nad południową Polską w „Czarną Środę” 13 września 1944 roku był samolot typu B-24J Liberator, o imieniu „Dinah Might’ z 761 Dywizjonu 460. Grupy Bombowej 55. Skrzydła Bombowego.

Załoga najpierw wyrzuciła na spadochronie z płonącego bombowca ciężko rannego drugiego pilota (zmarł po lądowaniu), a następnie rozpoczęła ewakuację. Z uwagi na utratę wysokości część lotników została na pokładzie aż do przymusowego lądowania w Jeleśni.

Pilot John J. Wegener (ranny, został opatrzony przez polskiego lekarza – przeżył i trafił do niewoli), drugi pilot Lester Porter (zmarł z odniesionych ran po lądowaniu na spadochronie), nawigator Leo Dietz (zginął w czasie lądowania w Jeleśni). Bombardier Charles H . Keutmann i dalsi – trafili do niewoli: mechanik/strzelec górnej wieży Leuther E . Davis, radiooperator/strzelec boczny Dick Sillvan, strzelec dolnej wieży Floyd O. Gasset. Strzelec przedniej wieży James D. Creamer, strzelec tylnej wieży James McCormick, strzelec boczny Howard L. Luzier trafili do niewoli zimą 1944 roku po pobycie w oddziałach partyzanckich na Słowacji.

Od 2008 roku w Jeleśni znajduje się pomnik ku czci bohaterskich lotników, zaś w 2014 r. odwiedził Jeleśnię 89-letni Charles H. Keutmann, bombardier z „Dinah Might”.