Wydany 100 lat od rozpoczęcia I wojny światowej zarys działań sformowanej na lotnisku rakowickim w Krakowie 7. kompanii lotniczej Armii Austro-Węgier. Flik 7 działała na wszystkich austro-węgierskich frontach Wielkiej Wojny; szczególny nacisk autorzy położyli na przedstawienie działań lotniczych podczas kampanii galicyjskiej lat 1914–1915 oraz na najważniejszym dla naddunajskiej monarchii froncie zmagań w przestworzach – froncie włoskim. Książka przybliża operacje lotnicze nad obszarem południowej Polski, ukazując je w szerokim kontekście globalnego konfliktu i przemian, jakim podlegało w tym czasie lotnictwo wojskowe. Tekst główny uzupełnia narracja uczestnika wydarzeń, oparta na autentycznych wspomnieniach lotników c. i k. Armii oraz 50 fotografii, w tym wiele nie publikowanych dotychczas w Polsce zdjęć ze zbiorów wiedeńskiego Kriegsarchiv.
Autorzy: Krzysztof Mroczkowski – historyk, kierownik Działu Inwentaryzacji Muzealiów MLP, kurator wielu wystaw czasowych w Muzeum, autor i współautor książek i artykułów o tematyce lotniczej. Krzysztof Wielgus – architekt, pracownik naukowy Politechniki Krakowskiej, autor licznych prac badawczych i projektowych w dziedzinie architektury obronnej, przemysłowej, architektury lotnisk oraz historii lotnictwa czasu I wojny światowej i archeologii lotniczej, współautor projektu Lotniczego Parku Kulturowego na lotnisku Rakowice-Czyżyny oraz programu konserwacji zabytków lotniczych z okresu I wojny światowej w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Album wydany z okazji kanonizacji Jana Pawła II i renowacji śmigłowca, który był wykorzystywany do obsługi papieskich pielgrzymek do kraju. Wizyty Jana Pawła II były skomplikowanym przedsięwzięciem organizacyjnym i logistycznym wymagającym zaangażowania wielu służb, w tym lotnictwa: 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego zapewniał transport lotniczy śmigłowcami Mi-8, wśród których był egzemplarz o numerze bocznym 620. 18 archiwalnych, w większości niepublikowanych dotąd fotografii pokazuje tę mniej znaną stronę papieskich wizyt. Autorami fotografii są zarówno znani fotografowie oraz osoby zaangażowane w obsługę pielgrzymek: Adam Bujak, Wacław Hołyś, Andrzej Winiarski, Bogusław Choroszczyk, Ireneusz Fertner, Adam Jońca, Krzysztof Sojka. Album zawiera również współczesne zdjęcia odnowionego eksponatu.
Uzupełnieniem zdjęć są wspomnienia osób obsługujących papieskie wizyty (przede wszystkim weteranów 36. specpułku), tych, którzy bezinteresownie zaangażowali się w renowację papieskiego śmigłowca, oraz… samego Jana Pawła II.
Jak samolot stał się eksponatem muzealnym i jakie idee przyświecały powstawaniu ekspozycji lotniczych? Jakie były losy maszyn latających, prezentowanych polskiej publiczności? Skąd wzięło się Muzeum Lotnictwa Polskiego? Na te i wiele innych pytań odpowiada książka Muzealnictwo lotnicze w Polsce do 1963 roku. Czytelnicy tej bogato ilustrowanej, opartej na szerokiej bazie źródłowej publikacji mogą prześledzić narodziny idei polskiego muzeum lotnictwa w kontekście historycznym i kulturowym, poznać historię ekspozycji i eksponatów lotniczych na tle burzliwych dziejów najnowszych Polski, kształtowanie się koncepcji lotniczej ekspozycji muzealnej i sylwetki ludzi, oddanych idei polskiego muzeum lotnictwa. Jako cezura końcowa posłużył moment powstania stałej ekspozycji muzealnej w Krakowie-Rakowicach w 1963 roku – narodziny Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Autorka książki Agnieszka J. Cieślikowa jest historykiem i prasoznawcą, pracownikiem Muzeum Lotnictwa Polskiego. Jest autorką m.in. monografii Januarego Grzędzińskiego, jednego ze współtwórców polskiego lotnictwa.
Książka poświęcona powstaniu i działalności jednostki lotniczej, która w Polskich Siłach Powietrznych na Zachodzie pełniła wyjątkową rolę. Sformowana jako 301. Dywizjon Bombowy „Ziemi Pomorskiej”, została przekształcona w eskadrę wykonującą jedne z najtrudniejszych misji, jakie podczas II wojny światowej przyszło wykonywać polskim lotnikom. Loty do okupowanego kraju z zaopatrzeniem dla ruchu oporu oznaczały kilkanaście godzin lotu w ciemnościach, nad terytorium wroga, którego artyleria przeciwlotnicza i nocne myśliwce pochłaniały wiele ofiar wśród załóg. Bogato ilustrowana archiwalnymi zdjęciami i dokumentami książka jest opowieścią o tych lotach do – i powrotów znad – Polski i innych krajów okupowanej Europy oraz ludziach Eskadry, których poświęcenie znalazło najpełniejszy wyraz podczas Powstania Warszawskiego.
Autorem jest dr Krzysztof Mroczkowski, historyk, kierownik Działu Inwentaryzacji Muzealiów MLP, kurator wielu wystaw czasowych w Muzeum, autor i współautor książek i artykułów o tematyce lotniczej.
Wydana z okazji 50-lecia Muzeum Lotnictwa Polskiego Szachownica z pawim piórem to zbiór 36 opowiadań z lotniczych dziejów Krakowa i okolic oraz o ludziach lotnictwa związanych z miastem, w którym znajduje się najstarsze lotnisko Rzeczypospolitej. Spisane językiem literackim historie to oryginalne cracovianum, które dowodzi, że od zarania nowoczesności życie miasta przebiega także w trzecim wymiarze. Narrację uzupełnia 140 archiwalnych fotografii i dokumentów oraz współczesnych fotografii, które pokazują miejsca w Krakowie naznaczone skrzydlatą historią. Każdej z opowieści towarzyszą również rysunki autorstwa Piotra Łopalewskiego, artysty plastyka i pracownika MLP.
Autor książki, Mateusz Drożdż, jest pasjonatem historii lotnictwa i publicystą historycznym. Jego artykuły ukazywały się w Gazecie Krakowskiej, krakowskim dodatku Gazety Wyborczej i Biuletynie Dzielnicy III Prądnik Czerwony, której jest radnym.
Wydawnictwo okolicznościowe, stworzone z okazji jubileuszu 50-lecia Muzeum. Zarys historii lotniska i placówki, która powstała na jego miejscu, od pół wieku przechowując i rozwijając najważniejsze polskie zbiory lotnicze. Podsumowanie przemian, którym podlegało Muzeum, prezentacja jego działalności oraz perspektyw na przyszłość.
Ilustrowany przewodnik po jednej z najbogatszych w światowym muzealnictwie kolekcji napędów lotniczych Muzeum Lotnictwa Polskiego, uzupełniony zarysem historii silników lotniczych. Opisy wybranych konstrukcji reprezentujących kolejne etapy i odmiany napędów stosowanych w lotnictwie. Liczne fotografie barwne i sylwetki autorstwa Marka Radomskiego przedstawiające silniki oraz samoloty, na których były stosowane. Autorem książeczki jest Jan Hoffmann, znawca i popularyzator historii konstrukcji lotniczych, wieloletni kierownik Działu Upowszechniania Muzealiów MLP.
Monografia polskiego samolotu szkolno-treningowego z 1933 r., którego egzemplarz 81-123 jest jednym z dwóch ocalałych samolotów lotnictwa wojskowego przedwrześniowej Polski. Zarys rozwoju koncepcji, historii eksploatacji, losów muzealnego PWS-26 uzupełniony o wspomnienia lotników. Autorem jest dr Krzysztof Mroczkowski, historyk, kierownik Działu Inwentaryzacji Muzealiów MLP, kurator wielu wystaw czasowych w Muzeum, autor i współautor książek i artykułów o tematyce lotniczej. Książka zawiera 115 ilustracji – fotografii archiwalnych i współczesnych, reprodukcji tablic z przedwojennego opisu technicznego, sylwetek barwnych autorstwa Marka Radomskiego.
Pierwszy tom 9-częściowego kompleksowego opracowania poświęconego lotniczej historii I wojny światowej. Próba przybliżenia nowych faktów z historii lotnictwa wielkiej wojny w oparciu o niewykorzystane dotychczas źródła archiwalne oraz szeroki wybór opracowań naukowych autorstwa międzynarodowego grona badaczy. Książka zawiera 120 archiwalnych zdjęć i grafik.
Autorzy: dr Krzysztof Mroczkowski, historyk, kierownik Działu Inwentaryzacji Muzealiów MLP, kurator wielu wystaw czasowych w Muzeum, autor i współautor książek i artykułów o tematyce lotniczej; dr hab. prof. UR Andrzej Olejko – kierownik Zakładu Historii Wojskowości Instytutu Historii Uniwersytetu Rzeszowskiego, autor i współautor licznych pozycji książkowych, poświęconych historii lotnictwa polskiego, popularyzator tematyki lotniczej na falach radia i w telewizji; Katarzyna Zielińska, kierowniczka Działu Upowszechniania Muzealiów MLP, absolwentka Instytutu Historii Uniwersytetu Rzeszowskiego, doktorantka UR na kierunku politologia.
Folder informacyjny – mini-przewodnik po Muzeum i jego zbiorach. Zarys historii miejsca i placówki, przegląd kolekcji, opisy najcenniejszych zbiorów bogato ilustrowane fotografiami współczesnymi i archiwalnymi oraz sylwetkami barwnymi. Wydawnictwo opracowane przez zespół ekspertów Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Wspomnienia lotników polskich dywizjonów bombowych w RAF pochodzące ze zbiorów PAFACT , opracowane przez dr. Krzysztofa Mroczkowskiego i dr hab. prof. UR Andrzeja Olejko. Książka przedstawia bogaty zasób doświadczeń uczestników powietrznych kampanii z okresu II wojny światowej: nocnych nalotów na Rzeszę, zmagań z myśliwcami i obroną plot przeciwnika, trudnych powrotów do bazy; życie lotników polskich w Anglii czasów wojny. Książka zawiera liczne reprodukcje dokumentów i fotografii archiwalnych.
Lotnicze dziedzictwo Małopolski jest obecne w codziennym życiu Krakowa i regionu już od wieku. Folder towarzyszy jubileuszowej wystawie „Lotnicze dziedzictwo Małopolski”. Liczące 40 stron wydawnictwo jest zbiorem bogato ilustrowanych esejów na temat historii małopolskiego lotnictwa od legendarnych początków, aż do czasów współczesnych.
Plan historycznych miejsc w Krakowie i w Małopolsce związanych z lotnictwem towarzyszący wystawie w 100-lecie lotnictwa w Krakowie i w Małopolsce. Konsultantem merytorycznym wydawnictwa był znawca problematyki lotniczej, autor szeregu publikacji, dr inż. arch. Krzysztof Wielgus.
Dwujęzyczna (polsko-angielska) publikacja poświęcona dziejom polskich jednostek powietrzno-desantowych w okresie II wojny światowej. Oprócz życiorysu dowódcy 1. Samodzielnej Brygady Spadochronowej, gen. Stanisława Sosabowskiego oraz wykazu poległych żołnierzy 1. SBSpad, w publikacji można znaleźć unikalne fotografie dotyczące żołnierzy spod znaku „pikującego orła” oraz reprint jednodniówki 4. BK Strzelców wydanej z okazji wręczenia pierwszych Znaków Spadochronowych w 1941 roku.
Na ponad 300 stronach zamieszczone zostały materiały z konferencji naukowej jaka miała miejsce w dniach 13-15 września 2002 roku w Nowym Targu.
Lotnisko Kraków-Rakowice-Czyżyny to jedno z najstarszych lotnisk wojskowych na świecie (rok założenia 1912); pierwsze odzyskane lotnisko niepodległej Rzeczyposolitej (przejęte 31 października 1918) i jedno z najdynamiczniej rozwijających się lotnisk polskich w dobie międzywojennej. Związane jest z wieloma wydarzeniami historycznymi, istotnymi zarówno dla historii polskiego jak i światowego lotnictwa (m.in. pierwsza na świecie regularna linia poczty lotniczej).
Muzeum Lotnictwa Polskiego w ramach serii Acta Aeronautica opublikowało bogato ilustrowaną monografię najstarszego lotniska Niepodległej Rzeczypospolitej. Praca autorstwa dr Krzysztofa Wielgusa ukazuje na ponad 120 stronach wiele nieznanych do tej pory faktów związanych z dziejami rakowickiego pola wzlotów.
W celu popularyzacji historii lotnictwa na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem wkładu polskiego, Muzeum Lotnictwa Polskiego wydało w serii „Acta Aeronautica” kolejną pozycję autorstwa jednego z najbardziej uznanych historyków lotnictwa – Pana Andrzeja Glassa oraz Piotra Woźniaka. Praca monograficzna pt.: „RWD-13” poświęcona jest jednemu z najbardziej znanych polskich samolotów sportowych.
Samoloty te rozsławiały imię polskich skrzydeł biorąc udział w wielu prestiżowych, międzynarodowych imprezach sportowych. Samoloty RWD-13 mają na swym koncie karierę wojskową, poczynając od wojny w Hiszpanii poprzez kampanię wrześniową, walki na froncie wschodnim po udział w walkach na półwyspie Synaj w 1947 r.
Wydawnictwo, w skład, którego weszło wiele dotychczas nie publikowanych fotografii przyczyni się do krzewienia kultury technicznej i popularyzacji wiedzy o polskim lotnictwie. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż w zbiorach MLP znajduje się jeden z dwóch zachowanych do dnia dzisiejszego egzemplarzy samoloty RWD-13.
Wspomnienia porucznika pilota Henryka Krakowiana dotyczą jego służby w 308 Dywizjonie jak i jego wojennej Odysei od rodzinnej Częstochowy poprzez łagry Workuty i Kołymy do Iraku, Wielkiej Brytanii i Belgii.
Wydawnictwo, które ukazało się w serii „Acta Aeronautica„, uzupełnia skromny dotychczas zasób informacji o działaniach tego związanego z Krakowem Dywizjonu.
Pozycja w polsko-angielskiej wersji językowej. Książka ta zawiera ogromny zasób informacji stanowiących bezcenne źródło wiedzy dla miłośników lotnictwa. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że eksponowany w MLP samolot Spitfire Mk XVI posiada oznaczenia tego właśnie pilota.
Opracowany przez wybitnych pilotów lotnictwa cywilnego, Panów Alojzego Wiejaka i Adama Czepirskiego – wychowanka i instruktora pierwszej powojennej Cywilnej Szkoły Pilotów i Mechaników. Znakomity materiał wspomnieniowy poświęcony pierwszej po II wojnie światowej polskiej cywilnej szkole lotniczej.
Niniejsza publikacja jest pierwszą próbą opisania działalności tej ważnej, a prawie nieznanej Szkoły. Zasób wiedzy faktograficznej i unikatowe fotografie zawarte w opracowanym naukowo przez pracowników MLP materiale stanowią niezaprzeczalny atut publikacji.
Zbiór 27 artykułów naukowych autorstwa tak krajowych, jak i zagranicznych historyków i teoretyków lotnictwa. Pozycja ta zawiera ogromny zasób informacji stanowiących bezcenne źródło wiedzy dla badaczy dziejów lotnictwa ze szczególnym naciskiem na Europę Środkową i Wschodnią.
W pozycji tej znajdują sie artykuły takich sław jak Andrzej Glass, Ryszard Witkowski czy też Krzysztof Wielgus.