Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie otwarte ze Sławkiem Makarukiem – logistykiem wyprawy K2 Gliding Expedition Sebastiana Kawy

CZAS TRWANIA:07 / 02 / 2025 - 07 / 02 / 2025
sala konferencyjne wypełniona słuchaczami opowieści Sławka Makaruka. W oddali widać ekran na który rzucane są zdjęcia z wyprawy

W piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbyło się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym był Sławek Makaruk – podróżnik, fotograf, zawodowy nurek, szybownik i kierownik wielu wypraw w najodleglejsze rejony świata – w tym wyprawy szybowcowej Sebastiana Kawy pod najwyższy szczyt Karakorum – K2.

W spotkaniu współorganizowanym przez Aeroklub Krakowski i Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzięło udział ponad 60 uczestników. Sławek Makaruk opowiadał z werwą i pasją, prezentując zebranym liczne zdjęcia z wyprawy.

zdjęcie rzucane na ekran przedstawiające trzech mężcyzn stojących przed minivanem, jeden z nich trzyma w ręce aparat fotograficzny

Historia rekordu na miarę złotego medalu FAI

Sebastian Kawa, wybitny polski szybownik, wielokrotny mistrz świata, zdobywca złotego medalu FAI w 2024 r. podjął się pionierskiej wyprawy szybowcowej w pasmo Karakorum — jeden z najwyższych łańcuchów górskich świata. Jak wiadomo, ekspedycja zakończyła się wielkim sukcesem i załoga polskich szybowników: Sebastian Kawa i Sebastian Lampart przeleciała szybowcem nad szczytem K2 (8611 m n.p.m.).

Bazą wyprawy było lotnisko Skardu, położone na wysokości 2500 m w dolinie Indusu w Pakistanie. Dzięki długiemu pasowi startowemu możliwe było wykorzystanie startu szybowca na linie za samochodem. Do lotów posłużył dwumiejscowy szybowiec Schleicher ASH 25, specjalnie przystosowany do wymagających warunków, wyposażony m.in. w aparaturę tlenową, nowoczesne systemy nawigacyjne oraz profesjonalne kamery do rejestracji lotów. Lecz wpierw należało go przetransportować z Polski w Karakorum…

Ekspert od ekstremalnych ekspedycji przejmuje stery

Sebastian Kawa przyznawał, że najpierw transport szybowca planował drogą morską, „lecz mimo 2 lat intensywnych starań dla pokonania piętrzących się trudności pozostała już tylko szansa przejazdu samochodem z przyczepą przez Turcję, Iran, Pakistan z wieloma niewiadomymi na trasie, bo normalność kończy się na moście w Stambule.”

Sławomir Makaruk pozuję do zdjęcia stoi oparty o ogon szybowca na głowie nosi czapkę pilotkę oraz okulary lodowcowe.

Niewątpliwie karkołomne zadanie przewiezienia szybowca (wraz z całą ekipą) powierzono Sławkowi Makarukowi – znanemu polskiemu podróżnikowi, instruktorowi survivalu i ekspertowi w dziedzinie eksploracji odległych zakątków świata. Zrealizował liczne wyprawy w niedostępne regiony, takie jak Amazonia, Himalaje czy Antarktyka. Jest cenionym specjalistą od przygotowania logistycznego ekspedycji w ekstremalnych warunkach.

Zapraszamy do obejrzenia fotogalerii z wydarzenia: