W tę cudowną noc – 16 maja, w godzinach 19:00 – 24:00 – odwiedziło nas ponad 3000 miłośników historii, techniki i dobrej zabawy! Podczas Nocy Muzeów każdy miał możliwość zwiedzić naszą wyjątkową instytucję kultury i skorzystać z licznych atrakcji przygotowanych specjalnie na to wydarzenie za symbolicznego „piątaka”.
Pracownicy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie przygotowali bogaty program wydarzeń, w którym każdy – niezależnie od wieku – mógł znaleźć coś dla siebie. Wieczorne zwiedzanie wystaw, na których łącznie można było zobaczyć 250 statków powietrznych oraz największą w Europie kolekcję silników samolotowych – stało się okazją, by z bliska przyjrzeć się dziejom awiacji, posłuchać fascynujących opowieści oraz wziąć udział w niecodziennych atrakcjach.
Program wydarzenia obejmował:
Specjalne oprowadzanie:
• 19:15–21:00 – oprowadzanie dla pasjonatów lotnictwa prowadzone przez Andrzeja Chytkowskiego – tematem były sylwetki pilotów i personelu 2. Pułku Lotniczego, elitarnej jednostki myśliwskiej, która przed wojną stacjonowała na podkrakowskim lotnisku Rakowicze-Czyżyny, na którego terenie obecnie znajduje się Muzeum.
Wykłady i spotkania:
• 20:00–24:00 – odbył się wykład mistrza lotniczych opowieści – Pana Jana Hoffmanna: „Odrzutowce II Wojny Światowej”
Podczas II wojny światowej pojawiły się pierwsze odrzutowce bojowe. Niemiecki Messerschmitt Me 262 był pionierskim myśliwcem odrzutowym -szybkim i silnie uzbrojonym, ale wprowadzonym zbyt późno, by zmienić wynik wojny. Arado Ar 234 to pierwszy bombowiec odrzutowy. Brytyjski Gloster Meteor był pierwszym alianckim odrzutowcem, używanym głównie do zwalczania pocisków V-1. Odrzutowce II Wojny Światowej zapoczątkowały nową erę w lotnictwie wojskowym.
• 21:00–22:00 – uczestnicy mogli wziąć udział w wykładzie porównawczym „Czekolada i kalimagnezja – polskie samoloty RWD-13 i RWD-21” – prowadzonym przez wyjątkowego przewodnika – Youtubera Marka Siutę.
Samoloty RWD to jedna z ikon przedwojennego polskiego lotnictwa. Ich nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwisk trzech konstruktorów: Rogalskiego, Wigury i Drzewieckiego. Zespół ten zasłynął serią lekkich, sportowych i turystycznych maszyn, które łączyły nowoczesną sylwetkę z doskonałymi właściwościami lotnymi. Wśród nich szczególne miejsce zajmuje RWD-5 – najmniejszy samolot, który przeleciał Atlantyk (w 1933 r., pilotowany przez Stanisława Skarżyńskiego). Maszyny RWD były symbolem ambicji i innowacyjności II Rzeczypospolitej i do dziś są świadectwem kunsztu polskich inżynierów lotniczych.
Warsztaty artystyczne
• 17:00–18:00 – „Lśniące skrzydła” – warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku 7-10 lat
• 19:00–20:00 – „Lśniące skrzydła” – warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku 7-10 lat
• 21:00–22:00 – „Kolory przestworzy” – warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku 11-13 lat
Podczas warsztatów technika i sztuka spotkały się z magią fluorescencyjnych kolorów! W ciągu kreatywnej godziny uczestnicy malowali swój własny statek powietrzny i przyozdabiali go z wykorzystaniem farb, które świecą w ciemności!
• 19:30–20:30 – film lotniczy dla dzieci:
Wyobraź sobie świat, w którym samoloty transportowe przemierzają egzotyczne niebo, a piloci to nieustraszeni bohaterowie… w futrze. Głównym bohaterem był sympatyczny niedźwiedź – lekkoduch i miłośnik latania, który prowadzi firmę lotniczą w tropikalnym porcie. Towarzyszy mu zadziorna i zaradna szefowa, energiczny chłopak marzący o lataniu oraz lojalna załoga. W tej przygodowej animacji nie brakowało powietrznych pościgów, piratów przestworzy i solidnej dawki humoru. Całość utrzymana w klimacie lat 30., łączyła ducha klasycznych filmów przygodowych z animowaną fantazją.
• 21:00–23:00 – film lotniczy dla dorosłych:
Było to intensywne, emocjonujące kino wojenne, które przenosi widza w sam środek jednej z najbardziej dramatycznych operacji II wojny światowej. Opowiadał o ewakuacji setek tysięcy alianckich żołnierzy otoczonych przez wroga na plażach Francji. Historia toczyła się jednocześnie na lądzie, morzu i w powietrzu, splatając losy zwykłych ludzi zmuszonych do heroizmu. Minimalizm dialogów, mistrzowska praca kamery i hipnotyzująca ścieżka dźwiękowa potęgowały poczucie napięcia i bezsilności, tworząc filmowe doświadczenie, które bardziej się przeżywa, niż ogląda.
Edukacja i zabawa:
• 19:00–23:30 – w tych godzinach trwała gra edukacyjna „Poszukiwanie Króla” – związana z obchodzonym w tym roku 1000-leciem Królestwa Polskiego. Bolesław Chrobry wysyłał zgłoszonych śmiałków w podróż przez wieki, przez historię swojego królestwa i przez technologię, która dała naszej ojczyźnie potęgę na niebie. Zadaniem uczestników było rozwiązywanie lotniczych zagadek.
• 19:00–23:00 – fotobudka z przebraniami lotniczymi
• 19:00–23:30 – symulatory lotnicze (MiG-21 i samolot z I wojny światowej)
Niezwykłą gratką dla zwiedzających była także możliwość zwiedzanie samolotów OD WEWNĄTRZ!
W godzinach 19:00–23:30 Muzeum udostępniło wnętrza wybranych samolotów i śmigłowców, które na co dzień są zamknięte dla publiczności. Była to niepowtarzalna okazja, by zajrzeć do środka takich maszyn jak:
Dodatkowo we wnętrzu An-26 grupa rekonstrukcyjna GRH Południe zorganizowała wystawę sprzętu woskowego i broni historycznej.
Dużym zainteresowaniem cieszył się także promocyjny punkt Małopolskiej Brygady Terytorialnej, która w Gmachu Głównym prezentowała nowoczesne wyposażenie Polskiej Armii.
Dzięki sprzyjającym warunkom pogodowym udało się także zorganizować „małą niespodziankę” – po godzinie 21:00 na migowisku pojawił się balon na ogrzane powietrze postawiony dzięki uprzejmości Małopolskiej Organizacji Turystycznej. Operatorzy balonu z chęcią odpowiadali na pytania zainteresowanych zwiedzających i podgrzewali atmosferę gazowym palnikiem, co było niezwykle atrakcyjne wizualnie.