Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Wernisaż wystawy „II Wszechpolski Konkurs Szybowcowy na Oksywiu (1925)” oraz konferencja naukowa w 100-lecie konkursu

CZAS TRWANIA:12 / 06 / 2025 - 12 / 06 / 2025

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie z okazji 100-lecia II Wszechpolskiego Konkursu Szybowcowego na Oksywiu (1925), zorganizowało wystawę czasową, której wernisaż odbył się w czwartek, 12 czerwca 2025 r. Wydarzenie połączone było z konferencją naukową poświęconą początkom polskiego szybownictwa – jednej z najważniejszych kart w historii narodowego lotnictwa sportowego.

O wystawie „II Wszechpolski Konkurs Szybowcowy na Oksywiu (1925)”

Wystawa czasowa prezentuje wydarzenia, które miały miejsce dokładnie 100 lat temu – w dniach 17 maja – 14 czerwca 1925 r. na Oksywiu pod Gdynią odbył się II Wszechpolski Konkurs Szybowcowy. Były to drugie w historii zawody szybowcowe na ziemiach polskich, zorganizowane przez Związek Lotników Polskich pod honorowym patronatem Prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego oraz Ligi Obrony Powietrznej Państwa. W zawodach wzięło udział 15 szybowców oraz 11 pilotów, a zwycięzcą został Stanisław Wrembel na szybowcu „Miś”, zaprojektowanym przez inż. Michała Bohatyrewa.

Na czarno-białym zdjęciu widać szybowiec o nazwie "Miś" i numerze 12. Samolot ma długie, cienkie skrzydła i niewielki kadłub. Stoi na trawiastym placu, w tle widoczne są namioty oraz budynki w trakcie budowy lub renowacji.

Choć wyniki konkursu – z najdłuższym lotem trwającym zaledwie 65 sekund – z dzisiejszej perspektywy mogą wydawać się skromne, to właśnie te zawody zapoczątkowały rozwój polskiego szybownictwa oraz nauki konstruowania i pilotowania szybowców.

Wystawa dostępna była dla zwiedzających w dniu wernisażu na foyer pierwszego piętra Gmachu Głównego (przed salą konferencyjną), następnie została przeniesiona na antresolę Hangaru Głównego, gdzie można będzie ją podziwiać do 30 września 2025 r.


Konferencja naukowa na 100-lecie konkursu

W ramach wydarzenia odbyła się także konferencja naukowa, w czasie której prelegenci przedstawili szeroki kontekst historyczny, techniczny i społeczny II Wszechpolskiego Konkursu Szybowcowego:

Na czarno-białym zdjęciu widać szybowiec stojący na wzniesieniu, z dużym śmigłem z tyłu kadłuba. Obok stoi sześciu mężczyzn, kilku w mundurach, reszta w cywilnych ubraniach. W tle powiewa flaga. Na pierwszym planie rośnie niska roślinność.

Konferencję otworzył Tomasz Kosecki, Dyrektor Muzeum, prezentując referat pt. „Geneza i skutki organizacji szybowcowych zawodów w II RP”. W swoim wystąpieniu przedstawił kontekst historyczny rozwoju szybownictwa w odrodzonej Polsce, a także konsekwencje i wpływ konkursów szybowcowych na krajową myśl techniczną oraz rozwój aeroklubów.

Następnie głos zabrał Zygmunt Szeremeta, który w referacie „Kultura techniczna wczesnego szybownictwa – między amatorszczyzną a profesjonalizacją” poruszył temat pionierskiego ducha lat 20. XX w., ukazując drogę od pasji konstruktorów-amatorów do profesjonalizacji sportu szybowcowego.

Trzeci prelegent, Marek Siuta, zaprezentował referat pt. „Polskie konstrukcje szybowcowe w konkursie na Oksywiu – przegląd i analiza osiągów”. Jego wystąpienie było doskonałą okazją do przypomnienia najważniejszych projektów konstrukcyjnych oraz ich twórców, a także do technicznej analizy możliwości prezentowanych wtedy szybowców.

Na zakończenie głos zabrał dr hab. Krzysztof Mroczkowski, który w referacie „Wojsko, aerokluby i entuzjaści – aktorzy drugiego Konkursu Szybowcowego w 1925 roku” przybliżył złożoną sieć relacji między środowiskiem wojskowym, cywilnymi pasjonatami lotnictwa a młodym ruchem aeroklubowym.

Wystąpienia prelegentów ukazały Konkurs w Oksywiu nie tylko jako wydarzenie sportowe, ale przede wszystkim jako kluczowy moment w kształtowaniu się polskiej szkoły szybownictwa.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom dzisiejszej konferencji naukowej oraz wernisażu wystawy poświęconej II Wszechpolskiemu Konkursowi Szybowcowemu w Oksywiu!

Szczególne wyrazy wdzięczności kierujemy do naszych prelegentów – za niezwykle ciekawe i inspirujące wystąpienia, które pozwoliły zgromadzonym spojrzeć na początki polskiego szybownictwa z różnych perspektyw: historycznej, technicznej i społecznej.

W sposób szczególny dziękujemy także Dyrekcji, nauczycielom oraz uczniom XXIII Liceum Ogólnokształcącego im. płk. pil. Stanisława Skarżyńskiego w Krakowie – za obecność, aktywne uczestnictwo i wyjątkowe zainteresowanie historią polskiego lotnictwa. To właśnie dzięki takim spotkaniom młode pokolenie może z bliska odkrywać pasję, odwagę i determinację pionierów polskich skrzydeł.

Dziękujemy, że byliście z nami!

Zachęcamy do obejrzenia fotorelacji z wydarzenia: