Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

Albatros H1

Kraj:Niemcy
Typ:Samolot wysokościowy
Rok:1918
Samolot Albatros H1

Eksperymentalna wersja udanego myśliwca z I wojny światowej.
W pierwszych miesiącach 1918 roku podstawę niemieckiego lotnictwa myśliwskiego stanowiły Albatrosy. Maszyny te nie mogły już zapewnić przewagi w powietrzu. Niemieckie dowództwo podejmowało więc rozpaczliwe starania mające zmienić zaistniałą sytuację. Ogłaszano coraz to nowe konkursy na samolot myśliwski, planowana była także rozbudowa lotnictwa. Od kwietnia na wyposażenie jednostek zaczęły wchodzić samoloty Fokker D.VII, jednak ich produkcja była zbyt mała w stosunku do potrzeb.

Kolejnym problemem była jednostka napędowa. Silnik rotacyjny, pomimo swej popularności miał poważną wadę: moment obrotowy. Zakłady Siemens wyprodukowały silnik birotacyjny, w którym wał korbowy wirował przeciwnie do kierunku obrotu karteru z cylindrami i śmigła. Silniki te, o zwiększonej mocy, zamontowano na samolotach Siemens-Schuckert D.III i D.IV. Dostawy tych maszyn rozpoczęto w pierwszych miesiącach 1918 roku. Samoloty te odznaczały się najlepszymi właściwościami wznoszenia spośród wszystkich myśliwców I wojny światowej. Mimo beczkowatej sylwetki odznaczały się też doskonałą zwrotnością.

Kończący I wojnę światową traktat wersalski nakładał na przegrane Niemcy obowiązek całkowitego zniszczenia wszystkich samolotów wojskowych. Taki sam los spotkał maszyny SSW D.III i SSW D.IV. Jedyny egzemplarz płatowca SSW D.IV został przekazany, za zgodą władz alianckich, Niemieckiemu Instytutowi Doświadczalnemu Lotnictwa (Deutsche Versuchsanstalt fur Luftfahrt) w Berlinie. Celem badań eksperymentalnych miało być wykorzystanie możliwości tej maszyny w lotnictwie cywilnym. W 1926 roku Instytut polecił wytwórni Albatros Berlin-Johanisthal by na bazie SSW D.IV zbudowała samolot przeznaczony do lotów wysokościowych.

Odnaleziony w Polsce w 1945 roku, 18 lat później trafił do tworzącego się krakowskiego Muzeum jako silnie zniszczony, rozkawałkowany kadłub bez skrzydeł, za to z podwoziem, usterzeniem, zastrzałami baldachimu górnego płata oraz z jednostką napędową i śmigłem.

Scalenie kadłuba było jednym z najtrudniejszych technologicznie procesów konserwatorskich podjętych w Muzeum. Z luźnych arkuszy połamanej sklejki odtworzono ok. 1/4 kadłuba, zakonserwowano też i wzmocniono zachowane pozostałości dawnego płótna.

Dane techniczne:

Rozpiętość5,7 m
Długość12,56 m
Masa startowa
Maksymalna prędkość
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
Silnik11-cylindrowy, gwiazdowy, przeciwbieżny – rotacyjny, Siemens Halske Sh-IIIa, o mocy 160 KM (118 kW), (silnik po remoncie w Muzeum został uruchomiony)