Francuski konstruktor Louis Bleriot opracował w 1909 roku samolot o drewnianej, kratownicowej konstrukcji kadłuba, w układzie górnopłata ze śmigłem ciągnącym. Po wprowadzeniu drobnych udoskonaleń model Blériot VII bis przeleciał w roku 1908 dystans 30 km.
Kolejna wersja – XI – była już mniej skomplikowana. Konstruktor zrezygnował z zastosowania lotek i podwójnego statecznika poziomego. Lotki zostały zastąpione wyginaną krawędzią spływu na końcach skrzydeł.
Wersja XI zasłużyła się wieloma wyczynami w historii lotnictwa. Oprócz pierwszego przelotu nad Kanałem La Manche w dniu 25 lipca 1909 roku, na samolocie Blériot w dniu 1 września 1913 roku Francuz Adolphe Pégoud wykonał
po raz pierwszy w dziejach lot odwrócony. W tydzień później nad lotniskiem w miejscowości Buc zaprezentował on także beczkę i pętlę.
Trwający 37 minut przelot nad Kanałem przysporzył Louisowi Blériot wielkiej popularności i setek nabywców jego maszyn tak we Francji, jak i poza jej granicami. Do 1915 roku zbudowano blisko 1000 egzemplarzy samolotów tego typu – była to jedna z najpowszechniejszych konstrukcji okresu pionierskiego w lotnictwie europejskim.
Samoloty Bleriot XI były również budowane na ziemiach polskich – 3 maszyny powstały w zakładach warszawskiej Aviaty w 1911 roku. W początkowym okresie pierwszej wojny światowej kolejna wersja tego samolotu – XII – była używana do zadań rozpoznawczych. Blériot XII był nieco większy od poprzednich wersji i był w stanie zabrać dodatkowo dwóch pasażerów.
Prezentowany egzemplarz samolotu Blériot XI to zbudowana w 1967 roku przez Pawła Zołotowa replika tego samolotu. Kopia Blériota XI została wyposażona w silnik gwiazdowy Salmson o mocy 40 KM. W październiku 1968 roku egzemplarz został przekazany do zbiorów Muzeum.
Rozpiętość | 8,5 m |
Długość | 7,6 m |
Masa startowa | 220 kg |
Maksymalna prędkość | 70 km/h |
Pułap | – |
Zasięg | – |
Uzbrojenie | – |
Silnik | 3-cylindrowy, w układzie „W” Anzani o mocy 25 KM (18 kW) |