Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Samoloty

Blériot XI (replika)

Kraj:Polska
Typ:
Rok:1967

Francuski konstruktor Louis Bleriot opracował w 1909 roku samolot o drewnianej, kratownicowej konstrukcji kadłuba, w układzie górnopłata ze śmigłem ciągnącym. Po wprowadzeniu drobnych udoskonaleń model Blériot VII bis przeleciał w roku 1908 dystans 30 km.

Kolejna wersja – XI – była już mniej skomplikowana. Konstruktor zrezygnował z zastosowania lotek i podwójnego statecznika poziomego. Lotki zostały zastąpione wyginaną krawędzią spływu na końcach skrzydeł.

Wersja XI zasłużyła się wieloma wyczynami w historii lotnictwa. Oprócz pierwszego przelotu nad Kanałem La Manche w dniu 25 lipca 1909 roku, na samolocie Blériot w dniu 1 września 1913 roku Francuz Adolphe Pégoud wykonał
po raz pierwszy w dziejach lot odwrócony. W tydzień później nad lotniskiem w miejscowości Buc zaprezentował on także beczkę i pętlę.

Samoloty Bleriot XI były również budowane na ziemiach polskich – 3 maszyny powstały w zakładach warszawskiej Aviaty w 1911 roku. W początkowym okresie pierwszej wojny światowej kolejna wersja tego samolotu – XII – była używana do zadań rozpoznawczych. Blériot XII był nieco większy od poprzednich wersji i był w stanie zabrać dodatkowo dwóch pasażerów.

Prezentowany egzemplarz samolotu Blériot XI to zbudowana w 1967 roku przez Pawła Zołotowa replika tego samolotu. Kopia Blériota XI została wyposażona w silnik gwiazdowy Salmson o mocy 40 KM. W październiku 1968 roku egzemplarz został przekazany do zbiorów Muzeum.

Dane techniczne:

Rozpiętość8,5 m
Długość7,6 m
Masa startowa220 kg
Maksymalna prędkość70 km/h
Pułap
Zasięg
Uzbrojenie
Silnik3-cylindrowy, w układzie „W” Anzani o mocy 25 KM (18 kW)