Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Bristol Siddeley Hercules 264

Kraj:Wielka Brytania
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:1949
Silnik Bristol Siddeley Hercules 264

Silnik gwiazdowy z jednostopniową, dwubiegową sprężarką i reduktorem planetarnym. Jest to kolejna wersja najsłynniejszego silnika tłokowego firmy Bristol z rozrządem suwakowym. W latach 1938–1966 wyprodukowano łącznie 130.000 silników Hercules wszystkich wersji. 

Podczas II wojny światowej silniki Bristol Hercules stosowano w samolotach Bristol Beaufighter, Short Stirling, Short Sunderland, Saro Lerwick, Handley Page Halifax, Vickers Wellington.

Silniki Hercules miały też stanowić napęd polskiego bombowca PZL.49 Miś – następcy PZL.37 Łoś.

W 1939 planowano zakup licencji. Po wojnie produkowano je na licencji we Francji, gdzie służyły do napędu samolotu transportowego Nord 2501 Noratlas. Silniki Hercules 264 były stosowane w samolotach transportowych Vickers Varsity Mk I. Zbliżone warianty 230, 232, 268, 736 i 762 napędzały samoloty Handley Page Hastings/Hermes, Bristol Freighter, Short Solent, Vickers Valetta.

Dane techniczne:

Układ14-cylindrowy gwiazdowy podwójny
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania7,0
Pojemność38,7 l
Masa1090 kg
Moc maksymalna1950 KM