Samolot Bücker Bü 131 Jungmann został zaprojektowany w 1933 roku przez pracującego w Niemczech szwedzkiego konstruktora Andersa Andersona. Był to dwumiejscowy, dwupłatowy samolot szkolno-akrobacyjny o konstrukcji mieszanej. Płatowiec miał kadłub spawany z rurek stalowych, drewniane skrzydła i pokrycie płócienne.
Oblatany 27 kwietnia 1934 roku, stał się pierwszym produktem powstałych wówczas zakładów Bücker Flugzeugbau. Samolot okazał się bardzo udaną maszyną charakteryzującą się małymi wymiarami i doskonałymi własnościami w akrobacji. Od 1936 roku produkowana była wersja Bü 131 B z silnikiem Hirth A2. Ze względu na swe bardzo dobre własności pilotażowe samoloty Bü 131 szybko trafiły do szkół lotniczych i akrobacji nie tylko w Niemczech.
Przed wybuchem wojny Jungmanny stały się podstawowymi maszynami niemieckich szkół lotniczych. Maszyny te były eksportowane do wielu krajów, produkowano je również na licencji w Hiszpanii, Japonii, Szwajcarii i Czechosłowacji. W latach poprzedzających wybuch II wojny światowej samoloty Bü 131 brały udział w wielu międzynarodowych imprezach lotniczych, np. w wyścigu Round the Reef w Afryce Południowej w 1938 roku. Na samolocie Jungmann wywalczono także 3 miejsce podczas Mistrzostw Akrobacji rozegranych w 1938 roku w Holandii.
Od roku 1935 rozpoczęto wytwarzać zmniejszoną odmianę jednomiejscową z silnikiem gwiazdowym, nazwaną Jungmeister. Samoloty w tej wersji były budowane w Niemczech, Hiszpanii i Szwajcarii. Na maszynach tej wersji w 1938 roku odniesiono również szereg zwycięstw w zawodach akrobacji lotniczej w Europie. Ostatnie egzemplarze samolotu Jungmeister zbudowano w Niemczech w 1969 roku.
Po zakończeniu II wojny światowej jeszcze przez ponad 25 lat samoloty Jungmann i Jungmeister należały do najpopularniejszych maszyn akrobacyjnych na świecie. Wiele z nich miało zmienione silniki – zamiast montowanych na nich fabrycznie silników Hirth zabudowywano nowocześniejsze i mocniejsze silniki Lycoming. Płatowce z tymi silnikami były montowane pod oznaczeniem Bü R-170 w Szwajcarii. Wiele Jungmannów lata do dzisiaj. Kilka ostatnich egzemplarzy powstało w Niemczech jeszcze w 1969 roku.
W Polsce przed wojną zarejestrowane były 2 samoloty tego typu. 2 inne, poniemieckie, były eksploatowane po wojnie. Bielska firma Serwis Samolotów Historycznych produkuje obecnie samoloty Bü 131 Jungmann – nie są to repliki, lecz maszyny budowane na podstawie licencji. Zmiany w stosunku do konstrukcji przedwojennej obejmują zastosowanie nowocześniejszych materiałów oraz innych silników. Samoloty cieszą się dużą popularnością a firma ma zamówienia produkcyjne na szereg lat.
Eksponowany w Muzeum Bü 131 B Jungmann o numerze fabrycznym 13.113 i rejestracji cywilnej SP‑AFO, został przejęty przez Polaków w 1945 roku i po remoncie w Okręgowych Warsztatach Lotniczych w Poznaniu był eksploatowany w latach 1946–1955 przez Aeroklub Poznański. Po skasowaniu trafił do zbiorów krakowskiego Muzeum w 1963 roku.
Rozpiętość | 7,4 m |
Długość | 6,6 m |
Masa startowa | 680 kg |
Maksymalna prędkość | 185 km/h |
Pułap | 3000 m |
Zasięg | 650 km |
Uzbrojenie | – |
Silnik | 4-cylindrowy, rzędowy, odwrócony, Hirth HM 504A o mocy 105 KM (78 kW) |