D.H.82 Tiger Moth został zaprojektowany w 1930 roku jako dwumiejscowy dwupłatowiec o konstrukcji mieszanej. Maszyna była w pełni zgodna z wymaganiami brytyjskiego Ministerstwa Lotnictwa. Próbny lot miał miejsce 28 października 1931 roku, a pierwsze egzemplarze seryjne dostarczane były do ośrodków szkoleniowych RAF już w 1932 roku. W tym samym roku instruktorzy z Centralnej Szkoły Lotniczej (CFS) zademonstrowali podczas pokazów nad lotniskiem Hendon możliwości samolotów D.H.82 w locie odwróconym. Ze względu na doskonałe własności lotne zostały one dopuszczone do pełnej akrobacji, nauki ślepego pilotażu, oraz lądowania w przygodnym terenie, co w przypadku samolotu szkolnego jest nie bez znaczenia.
Przez przesunięcie do przodu górnego płata i wprowadzenie drzwiczek kabiny ułatwiono także opuszczanie przedniego fotela. D.H.82, należący do dużej rodziny „Moth”, z charakterystycznym dla firmy de Havilland kształtem statecznika pionowego, był jednym z najpopularniejszych na świecie samolotów szkolnych.
Samoloty D.H. 82A „Tiger Moth” stanowiły standardowe wyposażenie polskich szkół lotniczych w Wielkiej Brytanii w latach 1940-1946. W innych krajach,
m.in. w Kanadzie, Australii, Norwegii, Szwecji, czy Portugalii, „Tiger Moth” były eksploatowane aż do lat pięćdziesiątych. Ze względu na popularność i walory pilotażowe wiele z tych maszyn lata po dzień dzisiejszy.
Prezentowany na ekspozycji egzemplarz nosi malowanie stosowane w czerwcu 1941 roku w 25 (Polskiej) Szkole Pilotażu Początkowego w Hucknall
w Wielkiej Brytanii.
Rozpiętość | 8,9 m |
Długość | 7,3 m |
Masa startowa | 742 kg |
Maksymalna prędkość | 182 km/h |
Pułap | 4200 m |
Zasięg | 485 km |
Uzbrojenie | – |
Silnik | 4-cylindrowy, rzędowy, odwrócony, chłodzony powietrzem, DH Gipsy Major o mocy 130 KM (96 kW) |