Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Nowe nabytki

„Dorożki” Czesława Tańskiego. Malarska pasja lotniczego konstruktora

Kraj:Polska
Typ:Akwarela na papierze
Rok:1903
Obraz "Dorożki" Czesława Tańskiego

Wielu z Was prawdopodobnie zadaje sobie pytanie, co wspólnego z Muzeum Lotnictwa ma dzieło plastyczne? Dlaczego muzeum techniczne pozyskało obraz? Przecież jest w Polsce wiele muzeów o profilu artystycznym, gdzie obraz pasowałby do gromadzonych zbiorów. Odpowiedź na te wszystkie pytania jest złożona i wymaga pewnej refleksji.

Artystyczne dusze czerpią inspirację z wielu dziedzin życia oraz nauki. Najjaskrawszym przykładem jest Leonardo da Vinci, który biegle posługiwał się zagadnieniami botanicznymi, zoologicznymi, architektonicznymi, jak i również technicznymi. Zaprojektował on wiele maszyn latających. Kolejnym przykładem artysty z zamiłowaniem do techniki, już z naszych ojczystych ziem, jest Jan Wnęk. Rzeźbiarz, który 19 maja 1866 r. z wieży kościelnej w Odporyszowie, miał wykonać swój lot pokazowy. Cztery lata przed lotem Wnęka, we wsi Pieczyska urodził się Czesław Tański.

Budowa "Łątki" Czesława Tańskiego w hangarze warszawskiego towarzystwa lotniczego Aviata. Zdjęcie: domena publiczna
Tański obok śrubowca - śmiglowca w otoczeniu mieszkańców Warszawy. Zdjęcie: domena publiczna

Czesław Tański, artysta malarz, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Sankt Petersburgu, uczeń Wojciecha Gersona i Aleksandra Kamińskiego, stypendysta monachijskiej ASP. Malował głównie sceny batalistyczne, scenki rodzajowe, a także sceny z wyścigów konnych. Jednak główną pasją artysty zostało lotnictwo. Budował udane modele latające o napędzie gumowym, a zasłyszawszy wiadomości o próbach Otto Lilienthala, w 1895 r. zbudował własny szybowiec, który nazwał Lotnią. W 1909 r. zaprojektował samolot jednopłatowy o nazwie Łątka, by następnie rozpocząć jego budowę w hangarach Warszawskiego Towarzystwa Lotniczego Awiata. Samolot posiadał trzycylindrowy silnik o mocy 25 KM, elastyczne, skrętne końcówki płatów i usterzenia poziomego, które pełniły rolę powierzchni sterowych. Został ukończony w 1911 r., jednak z powodu dużej masy i słabego silnika, nie oderwał się od ziemi.

Czesław Tański podczas prób lotni własnej konstrukcji w latach 1896–1897. Zdjęcie: domena publiczna

Dorożki (1903 r.), akwarela na papierze, przedstawia na pierwszym planie dorożkę zaprzężoną w jednego konia maści gniadej. Mocny punkt kompozycyjny stanowi fiakier, w niebieskim ubiorze, siedzącym na koźle w centralnym punkcie obrazu. W tle widoczne są kolejne dorożki, drzewa oraz latarnia uliczna. Tański, pomimo zainteresowania nowymi technologiami i nowatorskimi konstrukcjami, w swoim malarstwie pozostał stosunkowo zachowawczy i prosty, choć działał w okresie, w którym rodziły się ruchy nowoczesnej awangardy. Dorożki są obrazem reprezentacyjnym dla jego twórczości, ze względu na tematykę, jak i również styl. Konie są wyjątkowo sprawnie namalowane, z dużym pietyzmem i znajomością anatomii zwierząt. Warto tutaj nadmienić, że Tański pozostawał w bliskich kontaktach ze stadniną koni w Janowie Podlaskim. Choć temat obrazu pozostaje bardzo klasyczny, sposób przedstawienia oświetlenia i kompozycji, nasuwa na myśl impresjonizm, co sugeruje, że Tański pomimo braku radykalnych rozwiązań artystycznych, nie pozostał obojętny na swoje europejskie doświadczenia.

Czesław Tański, Studium do obrazu „Nasi malarze bataliści”. Wizerunek samego Tańskiego po lewej stronie obrazu, w pozie obserwatora kawalkady. Zdjęcie: domena publiczna

Obraz Dorożki zostanie zaprezentowany na wystawie stałej Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne w 2025 roku w nowym hangarze Heksagon.