Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

Jakowlew Jak-18

Kraj:ZSRR / Węgry
Typ:samolot szkolny
Rok:1956
Samolot Jakowlew Jak-18

W 1943 roku w biurze konstrukcyjnym Aleksandra S. Jakowlewa powstał prototyp nowej wersji samolotu UT-2 z osłoniętymi silnikiem i kabiną. Stał się on podstawą dla skonstruowanego w 1946 roku samolotu Jak-18. Maszyna ta była zbliżona w układzie do UT-2, lecz zastosowano w niej konstrukcję metalową. Kratownica kadłuba była spawana z rurek stalowych, a skrzydła miały szkielet wykonany z duralu. Płatowiec był pokryty płótnem i posiadał chowane podwozie. Oblatany w tym samym roku prototyp samolotu Jak-18 został skierowany w roku 1947 do produkcji seryjnej.

Pierwsza publiczna prezentacja egzemplarza seryjnego miała miejsce w 1948 roku, w trakcie XXI Międzynarodowych Targów Poznańskich. Samolot Jak-18 okazał się bardzo udaną konstrukcją, produkowaną masowo i eksportowaną do wielu krajów. Do sukcesów tej maszyny można zaliczyć kilka rekordów prędkości oraz rekord wysokości pobity w 1954 roku (6311 m). W latach 1947–1957 wyprodukowano w ZSRR i na Węgrzech w sumie 5680 samolotów Jak-18 i Jak-18U (z kółkiem przednim).

W 1957 roku powstała nowa, przekonstruowana wersja tego płatowca, oznaczona Jak-18A. Otrzymała ona nowy silnik i metalowe pokrycie kadłuba. Jednomiejscowe odmiany tego samolotu otrzymały oznaczenia Jak-18P, Jak-18PM i Jak-18PS. Do roku 1975 wyprodukowano łącznie 8334 egzemplarze samolotu Jak-18. W Polsce maszyny Jak-18 różnych wersji użytkowane były w latach 1950–1978, początkowo w wojsku, a następnie w aeroklubach.

Dane techniczne:

Rozpiętość10,6 m
Długość8,0 m
Masa startowa1160 kg
Maksymalna prędkość235 km/h
Pułap3350 m
Zasięg780 km
Uzbrojenie
Silnikgwiazdowy Szwecow M-11 FR o mocy 160 KM (118 kW