Jak-40 powstał w 1966 r. w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa jako samolot pasażerski dla linii lokalnych. Jest przeznaczony do operowania z krótkich, nieutwardzonych lotnisk. W tym celu otrzymał długie, proste skrzydła i podwozie z kołami o dużej średnicy. W wersji pasażerskiej zabiera 32 pasażerów. Powstało też wiele wersji specjalistycznych oraz wersja dyspozycyjna, przeznaczona do przewozu VIP, zabierająca 13 pasażerów.
Do Polski pierwsze Jaki-40 zostały sprowadzone w 1973 r. Do chwili obecnej są używane do transportu VIP, do 2011 roku były na stanie 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. W Polsce powstała też wersja służąca do holowania celów powietrznych. Samoloty wydzierżawione od 36. SPLT były też użytkowane przez PLL LOT pod koniec lat 80. XX w.
Prezentowany samolot Jakowlew Jak-40 w wersji „salonka”, numer boczny 037, był używany przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Samolot został przekazany do zbiorów MLP przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Jest świadkiem transformacji ustrojowej w Polsce: na swoim pokładzie przewoził zarówno sekretarzy PZPR, jak i członków rządu III RP
Rozpiętość | 25 m |
Długość | 20,36 m |
Masa startowa | 16100 kg |
Maksymalna prędkość | 560 km/h |
Pułap | 12000 m |
Zasięg | 1300 km |
Uzbrojenie | – |
Silnik | 3 silniki turboodrzutowe AI-25 o ciągu 1500 kG |