Pierwszy w historii napędów lotniczych udany silnik dieslowski.
W 1907 roku Hugo Junkers opatentował silnik wielopaliwowy. Idea ta nie spotkała się wówczas z zainteresowaniem. Powrócił do niej w latach 20., przystosowując silnik do oleju napędowego. Była to odpowiedź na zapotrzebowanie na ekonomiczny silnik do samolotów mogących wykonywać długodystansowe przeloty.
Opracowany na początku lat 30. wysokoprężny dwusuwowy silnik Jumo 205 posiada 6 cylindrów w układzie rzędowym pionowym. W każdym cylindrze umieszczone są dwa tłoki pracujące przeciwsobnie, napędzające dwa wały korbowe. Ich obroty przenoszone są przez przekładnię na wał śmigła.
Jumo 205 uważany jest za jedyny eksploatowany z powodzeniem silnik wysokoprężny w XX-wiecznej historii napędów lotniczych. Używany był m.in. w wodnosamolotach Blohm & Voss BV 138 i Dornier Do-26.
Układ | 6-cylindrowy 12-tłokowy rzędowy |
Chłodzenie | cieczą |
Stopień sprężania | 1:18 |
Pojemność | 16,0 l |
Moc | 800 KM |