Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Junkers Jumo 205

Kraj:Niemcy
Typ:silnik rzędowy
Rok:1940
Silnik Junkers Jumo 205

Pierwszy w historii napędów lotniczych udany silnik dieslowski.

W 1907 roku Hugo Junkers opatentował silnik wielopaliwowy. Idea ta nie spotkała się wówczas z zainteresowaniem. Powrócił do niej w latach 20., przystosowując silnik do oleju napędowego. Była to odpowiedź na zapotrzebowanie na ekonomiczny silnik do samolotów mogących wykonywać długodystansowe przeloty.

Opracowany na początku lat 30. wysokoprężny dwusuwowy silnik Jumo 205 posiada 6 cylindrów w układzie rzędowym pionowym. W każdym cylindrze umieszczone są dwa tłoki pracujące przeciwsobnie, napędzające dwa wały korbowe. Ich obroty przenoszone są przez przekładnię na wał śmigła.

Dane techniczne:

Układ6-cylindrowy 12-tłokowy rzędowy
Chłodzeniecieczą
Stopień sprężania1:18
Pojemność16,0 l
Moc800 KM