Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Lorraine Dietrich 12 Eb (LD 450, Typ 14)

Kraj:Francja
Typ:silnik rzędowy
Rok:po 1924
Silnik Lorraine Dietrich 12 Eb (LD 450, Typ 14)

Jeden z najpopularniejszych silników w polskim lotnictwie wojskowym okresu międzywojennego.

Silnik skonstruowany w 1922 roku w zakładach Lorraine-Dietrich w Argenteuil przez zespół pod kierownictwem Mariusa Barbarou. Testowany na przełomie 1923 i 1924 roku, pod koniec 1924 r. otrzymał homologację. O sukcesie silnika przesądziło wybranie go na jednostkę napędową samolotu Potez XXV. 

Zbudowano ok. 8 tysięcy egzemplarzy Lorraine-Dietrich 12 Eb, który był stosowany m.in. w samolotach Breguet XIX, Levasseur PL.4 i PL.8 (samolot rekordowy „L’Oiseau blanc”, na którym Charles Nungesser i François Coli podjęli próbę przelotu transatlantyckiego), Fokker F.VII.

Dane techniczne:

Układ12-cylindrowy rzędowy 'W’ (6 bloków po 2 cylindry
Chłodzeniewodne
Pojemność24,4 l
Stopień sprężania6
Masa395 kg
Moc maksymalna450 KM przy 1850 obr./min