Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

Mikojan-Guriewicz MiG-21 bis

Kraj:ZSRR
Typ:samolot myśliwski
Rok:1981
Samolot Mikojan-Guriewicz MiG-21 bis

Doświadczenia zgromadzone w wyniku udziału samolotów MiG-21 w walkach nad Bliskim Wschodem i Wietnamem wykazały, że konieczne jest poprawienie charakterystyk samolotu w walce na małych i średnich wysokościach i wydłużenie
zasięgu, przy zachowaniu dotychczasowego udźwigu uzbrojenia. W ten sposób powstała wersja czwartej generacji – MiG-21 bis, która była produkowana w latach 1972–1982. Zbudowano 2030 egzemplarzy.

Zewnętrznie samolot przypominał wcześniejszego MiG-21MF. Główne zmiany obejmowały wewnętrzną strukturę kadłuba o mniejszej masie i zwiększonej wytrzymałości, wewnętrzne zbiorniki paliwa o większej pojemności, nowy silnik R-25-300 o specjalnym zakresie pracy, zwanym „drugim dopalaczem”, poprawiającym osiągi na małych wysokościach, oraz system nawigacji i podejścia do lądowania wg przyrządów RSBN. Do uzbrojenia samolotu włączono wysokomanewrową rakietę R-60, naprowadzaną na źródła podczerwieni.

MiG-21 bis został użyty bojowo w Afganistanie oraz przez lotnictwo irackie w wojnie z Iranem w latach 1980–1988 w wojnie w Zatoce Perskiej w 1991. Podczas wojny iracko-irańskiej pewną ilość MiGów-21 przystosowano do przenoszenia
francuskich pocisków Matra Magic. Mimo modyfikacji nie udało się wyeliminować największych słabości samolotu, jakimi były krótki zasięg, mały udźwig uzbrojenia i słabe parametry stacji radiolokacyjnej.

Dane techniczne:

Rozpiętość7,15 m
Długość14,10 m
Masa startowa8725 kg
Maksymalna prędkość2175 km/h
Pułap17800 m
Zasięg1225 km
Uzbrojeniedziałko GSz-23Ł, 4 pociski rakietowe R‑3S, R‑3R lub R-60, wyrzutnie rakietowe lub bomby
Silnikturboodrzutowy R-25-300 o ciągu 7100 kG