Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

Mikojan-Guriewicz MiG-21MF 9107

Kraj:ZSRR
Typ:samolot myśliwski
Rok:1973/1974
Samolot Mikojan-Guriewicz MiG-21MF 9107

Trzecia generacja MiGów-21 powstała w oparciu o doświadczenia wyniesione z wojny wietnamskiej i izraelsko-arabskiej, które wykazały konieczność zwiększenia zasięgu i udźwigu uzbrojenia samolotu. Jako pierwszy pojawił się samolot rozpoznawczy MiG-21R, z powiększonym grzbietem kadłuba mieszczącym dodatkowy 340-litrowy zbiornik paliwa i drugą parą podskrzydłowych pylonów, przystosowaną do podwieszenia zbiorników.

W 1965 opracowano wersję myśliwską MiG-21S ze zbiornikiem paliwa w powiększonym grzbiecie i czterema węzłami podwieszeń pod skrzydłami, przystosowanymi do przenoszenia uzbrojenia i dodatkowych zbiorników paliwa, odziedziczonymi po wersji R. Samolot był wyposażony w nowy typ radaru RP-22 i celownika AS-PFD.

Kolejną wersją był MiG-21SM, różniący się od S nowym typem silnika R-13-300 i działkiem Gsz-23 zabudowanym na stałe w kadłubie. Wersja eksportowa, z silnikiem i radarem RP-22 z wersji SM, produkowana w latach 1970–1975, nosiła oznaczenie MiG-21MF. W latach 1972–1975 Polska zakupiła 120 samolotów MiG-21MF. Były one eksploatowane do 2002 r.

Dane techniczne:

Rozpiętość7,15 m
Długość12,28 m
Masa startowa9400 kg
Maksymalna prędkość2230 km/h
Pułap18200 m
Zasięg1420 km
Uzbrojeniedziałko Gsz-23, 4 pociski rakietowe R-3S, R-3R lub R-60, wyrzutnie rakietowe lub bomby
Silnikturboodrzutowy R-11F2S-300 o ciągu 6175 kG