Zastosowanie w MiG-21PFM klap z systemem zdmuchiwania warstwy przyściennej wymagało wprowadzenia kolejnego samolotu szkolno-bojowego ułatwiającego opanowanie tego systemu. W latach 1966-70 produkowano taki samolot, nazwany MiG-21US (typ 68). Zastosowano w nim wyposażenie podobne do tego w wersjach PF/PFM, nowe fotele katapultowe KM-1, ulepszony silnik oraz powiększono zapas paliwa. W kodzie NATO MiG-21US nosił oznaczenie Mongol B.
Polska zakupiła 12 samolotów dostarczonych w latach 1969–1970. Egzemplarz o numerze seryjnym 01685144, numer boczny 4401 został zbudowany w 1969 r. W latach 1969-89 był użytkowany w 11. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (Wrocław-Strachowice) oraz 62. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego (Poznań-Krzesiny). Po kasacji w 1990 roku został przekazany do MLP w Krakowie.
Rozpiętość | 7,15 m |
Długość | 12,18 m |
Masa startowa | 8000 kg |
Maksymalna prędkość | 2175 km/h |
Pułap | 17700 m |
Zasięg | 1460 km |
Uzbrojenie | 2 pociski rakietowe R-3 |
Silnik | turboodrzutowy R-11F2S-300 ciągu 6175 kG |