Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Samoloty

Mikojan-Guriewicz MiG-29GT (UB)

Kraj:ZSRR
Typ:samolot szkolno-bojowy
Rok:1982

Projekt samolotu myśliwskiego MiG-29 z kadłubem nośnym i skrzydłem pasmowym, w którym nie ma wyraźnego podziału na kadłub i centropłat zaczął powstawać w biurze konstrukcyjnym Mikojana w ZSRR na przełomie lat 60-tych i 70-tych. Prototyp oblatano 6 października 1977 r.

W 1981 r. oblatano dwumiejscowy wariant szkolno–bojowy MiG-29UB, pozbawiony radaru i mający przez to zredukowane możliwości bojowe. W 1982 r. rozpoczęła się produkcja seryjna. W kodzie NATO samolot otrzymał oznaczenie Fulcrum-A. MiG-29 ma system kierowania uzbrojeniem złożony z radaru S-29 o zasięgu 70 – 100 km, lokalizatora optycznego KOLS-29 sprzężonego z dalmierzem laserowym i nahełmowego układu wskazywania celów Szczel-3UM. Układy te sterowane są przez dwa komputery pokładowe C-100.

Pierwszych 12 maszyn tego typu znalazło się w Polsce w latach 1989–1990, kolejne 10 kupiono od Czech w zamian za śmigłowce Sokół. Służą one w 1 eskadrze lotnictwa taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Dane techniczne:

Rozpiętość11,36 m
Długość17,32 m
Masa startowa15 600 kg
Maksymalna prędkość2400 km/h (Ma 2,3)
Pułap18 000 m
Zasięg1430 km
Uzbrojeniedziałko GSz-301 kal. 30 mm i do 2000 kg uzbrojenia podwieszanego na belkach skrzydłami (kierowane pociski rakietowe klasy powietrze – powietrze R-60, bomby lub wyrzutnie rakiet niekierowanych)
Silnikdwa dwuprzepływowe silniki turboodrzutowe RD-33 o ciągu 81,4 kN z dopalaniem