Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Mikulin AM-35A

Kraj:ZSRR
Typ:silnik rzędowy
Rok:1939
Silnik Mikulin AM-35A

AM-35 powstał w wyniku zapotrzebowania radzieckiego lotnictwa wojskowego na silnik dużej mocy, przeznaczony dla samolotów myśliwskich. Wywodzi się z silnika M-34, skonstruowanego w latach 1929–31 przez zespół A. Mikulina. Była to bardzo perspektywiczna konstrukcja, która podlegała wielokrotnym udoskonaleniom w późniejszych latach, stając się podstawą do powstania całej rodziny silników o coraz większej mocy.

W 1937 powstał silnik AM-35 o wyższych obrotach i zwiększonym stopniu sprężania. Po usunięciu wad sprężarki i zaworów silnik wszedł do produkcji pod oznaczeniem AM-35A. Przed wybuchem II wojny światowej AM-35A należał do światowej czołówki wśród silników rzędowych, był też najmocniejszym i najcięższym radzieckim silnikiem tego rodzaju. Był stosowany w samolotach MiG-1, MiG-3, TB-7.

Dane techniczne:

Układ12-cylindrowy widlasty
Chłodzeniecieczowe
Stopień sprężania7,0
Pojemność46,7 l
Masa830 kg
Moc starowa1350 KM przy 2050 obr./min
Moc nominalna1200 KM