AM-35 powstał w wyniku zapotrzebowania radzieckiego lotnictwa wojskowego na silnik dużej mocy, przeznaczony dla samolotów myśliwskich. Wywodzi się z silnika M-34, skonstruowanego w latach 1929–31 przez zespół A. Mikulina. Była to bardzo perspektywiczna konstrukcja, która podlegała wielokrotnym udoskonaleniom w późniejszych latach, stając się podstawą do powstania całej rodziny silników o coraz większej mocy.
W 1937 powstał silnik AM-35 o wyższych obrotach i zwiększonym stopniu sprężania. Po usunięciu wad sprężarki i zaworów silnik wszedł do produkcji pod oznaczeniem AM-35A. Przed wybuchem II wojny światowej AM-35A należał do światowej czołówki wśród silników rzędowych, był też najmocniejszym i najcięższym radzieckim silnikiem tego rodzaju. Był stosowany w samolotach MiG-1, MiG-3, TB-7.
Układ | 12-cylindrowy widlasty |
Chłodzenie | cieczowe |
Stopień sprężania | 7,0 |
Pojemność | 46,7 l |
Masa | 830 kg |
Moc starowa | 1350 KM przy 2050 obr./min |
Moc nominalna | 1200 KM |