Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Mikulin M-34

Kraj:ZSRR
Typ:silnik rzędowy
Rok:1930
Silnik Mikulin M-34

Pierwszy skonstruowany i produkowany seryjnie w ZSRR silnik rzędowy.

Silnik widlasty ze sprężarką odśrodkową skonstruowany przez zespół kierowany przez Aleksandra Aleksandrowicza Mikulina w 1931 roku. Powstał w wyniku dążenia ZSRR do stworzenia nowoczesnego przemysłu silnikowego, budującego silniki lotnicze dużej mocy. Po dopracowaniu technologii silnik trafił do produkcji w roku 1932. Pierwsze silniki seryjne pojawiły się w 1933 roku.

M-34 okazał się bardzo perspektywiczną konstrukcją. W następnych latach podlegał ciągłym udoskonaleniom – wprowadzono reduktor, metalowe śmigło o zmiennym skoku, udoskonaloną sprężarkę i inne modyfikacje techniczne i technologiczne, zwiększające moc silnika. Na bazie silnika M-34 powstały silniki AM-35AAM-38AM-42, stosowane w kilku znanych samolotach okresu II wojny światowej. Wadą silnika M-34 była jego duża masa, która sprawiała, że nadawał się tylko do napędu dużych samolotów.

Dane techniczne:

Układ12-cylindrowy widlasty
Chłodzeniewodne
Stopień sprężania6,0
Pojemność45,8 l
Masa582 kg
Moc maksymalna850 KM przy 1800 obr./min
Moc nominalna750 KM przy 1740 obr./min