Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Pratt & Whitney R-1830-S3C4-4 Twin Wasp 

Kraj:USA
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:1939
Silnik Pratt & Whitney R-1830-S3C4-4 Twin Wasp

Silnik skonstruowany w zakładach Pratt & Whitney w East Hartford w stanie Connecticut, założonych w 1925 r. przez byłych pracowników innej znanej firmy silnikowej – Wright.

Jest to najliczniej wyprodukowany w historii lotnictwa silnik w tym układzie. Jego produkcja rozpoczęła się w 1934 r. Egzemplarz muzealny reprezentuje pierwszą wersję silnika z dwubiegową sprężarką z 1939 r.

Rozwiązanie to zwiększyło możliwość zastosowania silnika w samolotach operujących na większych wysokościach. Silniki te były stosowane w samolotach Grumman F4F Wildcat, Vickers Wellington IV, Douglas A‑20 Havoc, Douglas C‑47B Dakota i Bristol Beaufort.

Dane techniczne:

Układ14-cylindrowy gwiazdowy podwójny
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania6,7
Pojemność30 l
Redukcja śmigła0,56
Masa660 kg
Moc maksymalna1200 KM przy 2700 obr./min
Moc nominalna1100 KM przy 2550 obr./min