Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

PZL-106 Kruk (prototyp)

Kraj:Polska
Typ:samolot rolniczy
Rok:1975
Samolot PZL-106 Kruk (prototyp)

PZL-106 „Kruk” to pierwszy polskiej konstrukcji specjalistyczny samolot rolniczy, zaprojektowany w WSK PZL Warszawa Okęcie pod kierunkiem mgr. inż. Andrzeja Frydrychewicza. Jednosilnikowy, zastrzałowy dolnopłat konstrukcji metalowej. Posiada podwozie stałe z kółkiem ogonowym. Kadłub jest spawany z rur stalowych i posiada miejsce na zbiornik chemikaliów, który jest usytuowany przed kabiną pilota.

Szczególną uwagę zwrócono na bezpieczeństwo pilota. Kabina jest oddzielnym integralnym zespołem, mocowanym do kratownicy kadłuba. Za kabiną pilota znajduje się osobne pomieszczenie dla mechanika wykorzystywane przy przebazowaniu. Kabina jest szczelna, istnieje w niej nadciśnienie, a doprowadzane powietrze jest filtrowane. Dla zapobieżenia skutkom zderzeń z liniami energetycznymi na podwoziu głównym i przed kabiną pilota zamocowano noże do przecinania drutów a od góry kabiny do wierzchołka statecznika pionowego rozciągnięta jest lina odbojowa. Pod kabiną znajduje się przestrzeń ładunkowa, gdzie na odpowiednich uchwytach mocowane jest wyposażenie rolnicze w czasie dłuższych przebazowań. Skrzydło w wersji A dwudźwigarowe. Keson kryty blachą, a część spływowa płótnem. Slot stały na całej rozpiętości skrzydła.

Podstawowym zespołem aparatury agrolotniczej jest zbiornik na chemikalia. Wykonany jest z laminatu epoksydowego zbrojonego włóknem szklanym. Umieszczony jest w kratownicy kadłuba między silnikiem a kabiną pilota. W górnej części zbiornik posiada otwór zasypowy do chemikaliów sypkich zamykany klapa sterowaną pneumatycznie z kabiny pilota. W dolnej części zbiornika znajduje się otwór wylotowy zaopatrzony w zamki do mocowania różnych wersji aparatury podwieszanej. Aparatura do nawozów sypkich składa się z dozownika mocowanego do zbiornika oraz tunelu rozsiewacza zawieszanego na okuciach kadłuba. Aparaturę cieczową stanowi zespół pompująco- filtrujący, rura podkadłubowa do napełniania zbiornika cieczą roboczą oraz rury rozpryskowe z 90 końcówkami do mocowania zaworków odcinających z wymiennymi dyszkami rozpryskującymi. Rury podwieszone są na wysięgnikach za skrzydłem.

Dane techniczne:

Rozpiętość14,8 m
Długość8,9 m
Masa startowa3000 kg
Maksymalna prędkość211 km/h
Pułap4000 m
Zasięg680 km
Uzbrojenie
Silnik7-cylindrowy, gwiazdowy, chłodzony powietrzem LiT-3S (PZL-3S) o mocy 600 KM (441 kW)