Iryda to samolot szkolno-treningowy, opracowany w latach 70. i 80. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie jako następca samolotu TS-11 Iskra. Prototyp zbudowany w zakładach WSK PZL Mielec oblatano w 1985 r. Był napędzany silnikami PZL-5. W 1992 r. oblatano prototyp wersji M-93K, napędzanej docelowymi silnikami K-15. W latach 1992–1996 58. Lotniczy Pułk Szkolny w Dęblinie eksploatował 8 egzemplarzy.
Z powodu przedłużającego się okresu rozwoju Iryda w momencie wejścia do eksploatacji była konstrukcją przestarzałą i sprawiającą liczne problemy, dlatego po katastrofie w 1996 r., w której zginęło dwóch pilotów, samoloty wycofano z użycia. Prace nad samolotem kontynuowano, powstawały też prototypy wersji z silnikami Rolls Royce Viper i awioniką francuskiej firmy Sagem, ale nie weszły do produkcji seryjnej i eksploatacji.
Rozpiętość | 9,6 m |
Długość | 13,22 m |
Masa startowa | 6650 kg |
Maksymalna prędkość | 800 km/h |
Pułap | 12800 m |
Zasięg | 1620 km |
Uzbrojenie | – |
Silnik | dwa silniki turboodrzutowe PZL K-15 o ciągu po 1500 kG (14,7 kN) |