Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

PZL Pegaz 20

Kraj:Wielka Brytania/Polska
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:1938
Silnik PZL Pegaz 20

Silnik, który napędzał najnowocześniejszy samolot polskiego lotnictwa wojskowego w 1939 roku.

Produkowany przez Wytwórnię Silników nr 1 w Warszawie-Okęciu na licencji brytyjskiej firmy Bristol. Zastąpił w produkcji silnik Pegaz VIIIA. Pegaz XX był wyposażony w sprężarkę i reduktor oraz gaźnik typu Cloudel-Hobson AVT 80BZ firmy Motolux. Silnik napędzał śmigło przestawialne, dwustopniowe, trójłopatowe, metalowe De Havilland Hamilton Standard. Napęd tego typu został zastosowany w samolotach bombowych PZL‑37 Łoś i PZL‑46 Sum.

Silnik na ekspozycji prezentowany był w pawilonie polskim na światowej wystawie w Nowym Jorku latem 1939 roku. Po wybuchu wojny pozostał w USA w rękach prywatnych. W 2006 r. eksponat przekazał do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego Pan Witold Dewicki z Fowlerville w stanie Michigan.

Dane techniczne:

Układ9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania6,5
Pojemność28,6 l
Masa456 kg
Moc maksymalna940 KM
Moc nominalna850 KM przy 2250 obr./min