Silnik, który napędzał najnowocześniejszy samolot polskiego lotnictwa wojskowego w 1939 roku.
Produkowany przez Wytwórnię Silników nr 1 w Warszawie-Okęciu na licencji brytyjskiej firmy Bristol. Zastąpił w produkcji silnik Pegaz VIIIA. Pegaz XX był wyposażony w sprężarkę i reduktor oraz gaźnik typu Cloudel-Hobson AVT 80BZ firmy Motolux. Silnik napędzał śmigło przestawialne, dwustopniowe, trójłopatowe, metalowe De Havilland Hamilton Standard. Napęd tego typu został zastosowany w samolotach bombowych PZL‑37 Łoś i PZL‑46 Sum.
Silnik na ekspozycji prezentowany był w pawilonie polskim na światowej wystawie w Nowym Jorku latem 1939 roku. Po wybuchu wojny pozostał w USA w rękach prywatnych. W 2006 r. eksponat przekazał do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego Pan Witold Dewicki z Fowlerville w stanie Michigan.
Układ | 9-cylindrowy gwiazdowy |
Chłodzenie | powietrze |
Stopień sprężania | 6,5 |
Pojemność | 28,6 l |
Masa | 456 kg |
Moc maksymalna | 940 KM |
Moc nominalna | 850 KM przy 2250 obr./min |