Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

PZL Pegaz II M2 

Kraj:Wielka Brytania / Polska
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:1935
Silnik PZL Pegaz II M2

Jeden z „polskich Bristoli”, używany do napędu PZL.23A Karaś.

Pionier brytyjskiego lotnictwa George White założył w 1910 roku firmę The Bristol Aeroplane Company Ltd. Produkowała ona samoloty, a od 1920 rozszerzyła swoje zainteresowania na silniki lotnicze, dzięki którym stała się powszechnie znana. Jednym z konstruktorów silników był znakomity inżynier Roy Fedden.

Na początku lat 30. Polska zakupiła w firmie Bristol licencję na cieszące się bardzo dobrą opinię 9-cylindrowe silniki gwiazdowe, dużej mocy, chłodzone powietrzem. Przeznaczone były do napędu projektowanych wówczas w kraju nowych typów samolotów wojskowych. Silniki te pod nazwami Jupiter, Merkury i Pegaz budowane były w zakładach PZL WS-1 w Warszawie. Silniki Jupiter montowano na myśliwcach PZL P.7, Merkury przewidywane były do kolejnych typów polskich myśliwców, a Pegazy do samolotów bombowych i pasażerskich.

Dane techniczne:

Układ9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania5,5
Pojemność28,0 l
Masa470 kg
Moc 590 KM