Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Silniki

PZL Pegaz VIII 

Kraj:Wielka Brytania / Polska
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:1936

Udoskonalona wersja produkowanego na licencji silnika Pegaz.

9-cylindrowy gwiazdowy silnik tłokowy chłodzony powietrzem. Produkowany w Wytwórni Silników nr 1 w Warszawie–Okęciu na licencji brytyjskiej firmy Bristol. Zastąpił w produkcji nieudany silnik Pegaz II. W latach 1936–1937 wyprodukowano ponad 350 silników tego typu.

Pegaz VIII został zastąpiony w produkcji przez silnik Pegaz XX, przeznaczony dla samolotów PZL.37 Łoś i PZL.46 Sum. Silnik Pegaz VIII był stosowany w samolotach PZL.23B Karaś, PZL.30 i PZL.42.

Dane techniczne:

Układ9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania6,0
Pojemność28,7 l
Redukcja śmigła0,655
Masa470 kg
Moc maksymalna705 KM przy 2600 obr./min
Moc nominalna665 KM przy 2250 obr./min