Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

PZL WN-3 

Kraj:Polska
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:1955
Silnik PZL WN-3

Pierwszy silnik polskiej konstrukcji, produkowany seryjnie po II wojnie światowej.

Na początku lat 50. polskie lotnictwo wojskowe złożyło zamówienie w przemyśle lotniczym na nowy samolot szkolno-treningowy, którego opracowania podjął się zespół Tadeusza Sołtyka. Dostępne wówczas silniki radzieckie nie spełniały wymagań technicznych, stawianych napędowi przeznaczonemu do tego typu samolotu.

Zespół kierowany przez inżyniera Wiktora Narkiewicza skonstruował silnik, który okazał się bardzo udaną jednostką napędową, spełniającą stawiane wymagania. Było to rozwinięcie wcześniejszego silnika WN-2. Projekt opierał się na sprawdzonych rozwiązaniach polskich konstrukcji przedwojennych. Silnik nie posiadał sprężarki i reduktora, był uruchamiany za pomocą sprężonego powietrza.

Dane techniczne:

Układ7-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania6,2
Pojemność13,4 l
Masa240 kg
Moc maksymalna320 KM przy 2350 obr./min
Moc nominalna283 KM przy 2250 obr./min