Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Silniki

Rolls-Royce Eagle Mk IX

Kraj:Wielka Brytania
Typ:silnik rzędowy
Rok:1922

Pierwszy silnik lotniczy firmy Rolls-Royce produkowany wielkoseryjnie.

Prace nad silnikami lotniczymi w zakładach Rolls-Royce rozpoczęły się w 1914 r., po zamówieniu przez brytyjską Admiralicję silnika lotniczego o mocy 200 KM. Pierwszym typem silnika skierowanym do produkcji seryjnej w 1915 r. był Eagle I (Orzeł I). Był to 12-cylindrowy silnik chłodzony wodą, o mocy 240 KM, zasilany przez 2 gaźniki Claudel, z reduktorem, pozwalającym osiągnąć na śmigle 1024 obr./min.

Ciągłe doskonalenie tej konstrukcji pozwalało kierować do produkcji kolejne wersje (II, III, IV, V, VI, VII, VIII), dysponujące większą mocą i niezawodnością. Ostatnią wojskową wersją był Eagle VIII, o mocy 360 KM przy 1800 obr./min, wyposażony w 4 gaźniki, z których każdy zasilał 3 cylindry.

Dane techniczne:

Układ12-cylindrowy widlasty
Chłodzeniewodne
Stopień sprężania5,22
Redukcja śmigła0,6
Pojemność20,3 l
Masa438 kg
Moc maksymalna390 KM przy 2000 obr./min
Moc nominalna360 KM przy 1800 obr./min