Najsłynniejszy silnik tłokowy firmy Rolls-Royce, napęd samolotów Hurricane, Spitfire, Lancaster i Mustang.
Silnik w układzie V z dwubiegową, jednostopniową sprężarką i reduktorem. Zgodnie z praktyką zakładów Rolls-Royce, silnik otrzymał nazwę ptaka drapieżnego (ang. Merlin to po polsku sokół drzemlik). Różne warianty silników Merlin napędzały samoloty Hawker Huricane, Supermarine Spitfire, Fairey Battle, Fairey Barracuda, De Havilland Mosquito, Avro Lancaster, Handley Page Halifax i wiele innych.
Łącznie wyprodukowano 168’040 silników Merlin wszystkich wersji, z czego 28’021 wersji Mk XX. Warianty produkowane na licencji w zakładach Packard w USA stosowano w samolotach myśliwskich Curtiss P-40 Kittyhawk, North American P-51 Mustang i Supermarine Spitfire Mk XVI. Wersja Merlin Mk XX była stosowana w samolotach Avro Lancaster Mk I, III, VII, Boulton Paul Defiant Mk II, Bristol Beaufighter Mk II.
Układ | 12-cylindrowy widlasty |
Chłodzenie | cieczowe (glikol etylowy) |
Stopień sprężania | 6,0 |
Redukcja śmigła | 0,69 |
Pojemność | 27 l |
Masa | 660 kg |
Moc maksymalna | 1390 KM przy 3000 obr./min na poz. morza |
Moc nominalna | 1300 KM przy 3000 obr./min na wys. 2900 m |