Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Samoloty

RWD-21

Kraj:Polska
Typ:samolot sportowy
Rok:1939

W połowie lat 30. zespół konstruktorów, kierowany przez inż. Andrzeja Anczutina, rozpoczął w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na lotnisku Okęcie w Warszawie na zlecenie LOPP opracowywanie popularnych, tanich samolotów sportowych. Efektem tych prac był oblatany w 1936 roku samolot RWD-16, który okazał się jednak konstrukcją niezbyt udaną.

W wyniku zebranych doświadczeń inż. Anczutin zaprojektował nowy samolot – RWD-16 bis, który wykonał pierwszy lot w 1938 roku. Mimo zbieżności nazwy była to maszyna nowa, tylko w niewielkim stopniu oparta na RWD-16. Nowy płatowiec, napędzany silnikiem rzędowym o mocy 60 KM, okazał się bardzo udany. Równolegle z tym projektem powstała koncepcja wyposażenia samolotu RWD-16 bis w silnik o mocy 90 KM.

Konstrukcja nowego RWD-21 w bardzo małym stopniu różniła się od RWD 16bis. Był to dwumiejscowy samolot sportowy, zbudowany w układzie wolnonośnego dolnopłata ze stałym podwoziem. Oblot prototypu ze znakami rejestracyjnymi SP-BPE miał miejsce w lutym 1939 roku, maszynę pilotował Eugeniusz Przysiecki. Według jego opinii samolot był bardzo łatwy i przyjemny w prowadzeniu. Dalsze próby prototypu wykazały znaczny wzrost osiągów, toteż szybko przystąpiono do produkcji seryjnej.

RWD-21 był ekonomicznym samolotem o bardzo dobrych właściwościach pilotażowych. Małe obciążenie powierzchni nośnej skrzydła oraz zastosowane na nim lotki szczelinowe i klapy krokodylowe poprawiły bezpieczeństwo lotu, szczególnie w fazie startu i lądowania. Prosta, drewniana konstrukcja i zastosowanie spawanych okuć pozwoliły zmniejszyć koszty produkcji i tym samym obniżyć cenę samolotu. Płatowiec ten wraz z silnikiem kosztował wówczas 20.500 złotych. Nietypowym rozwiązaniem użytym w konstrukcji samolotu RWD 21 był drążek sterowy umieszczony pośrodku kabiny, między siedzeniami pilotów.

Do połowy 1939 roku gotowe były już trzy pierwsze maszyny z zamówionej serii dziesięciu egzemplarzy. Dalszą produkcję przerwał wybuch wojny. Do tego czasu RWD-21 były używane w aeroklubach. We wrześniu 1939 roku dwie maszyny zostały ewakuowane do Rumunii, gdzie przetrwały wojnę. Los samolotu, który znalazł się na Łotwie nie jest znany.

Dane techniczne:

Rozpiętość11,0 m
Długość8,4 m
Masa startowa685 kg
Maksymalna prędkość210 km/h-
Pułap5500 m
Zasięg650 km
Uzbrojenie
Silnik4-cylindrowy, rzędowy, odwrócony Cirrus Minor o mocy 90 KM (65 kW)