W 1947 w Szwecji rozpoczęły się pierwsze prace nad naddźwiękowym samolotem myśliwskim, kierowane przez inż. Erika Bratta. W 1949 wraz z dowództwem Szwedzkich Sił Powietrznych ustalono warunki taktyczno – techniczne nowego myśliwca – miał osiągać prędkość naddźwiękową, dużą prędkość wznoszenia, możliwość operowania w każdych warunkach atmosferycznych, zasięg pokrywający całe terytorium Szwecji, krótki start i lądowanie, umożliwiające operowanie z drogowych odcinków lotniskowych, łatwość obsługi i odtwarzania gotowości bojowej oraz małe wymiary ułatwiające transport i hangarowanie.
Uzbrojenie miało składać się z działek i kierowanych pocisków rakietowych. W 1951 przyjęto układ nowatorski aerodynamiczny podwójnej delty. Prototyp samolotu J-35 Draken (smok) oblatano w październiku 1955. Napędzany był silnikiem Rolls-Royce Avon 200, produkowanym na licencji przez zakłady Volvo Flygmotor pod oznaczeniem RM6. W 1958 oblatano pierwszy samolot seryjny J-35A, który nie miał pełnej wartości bojowej z powodu ubogiej awioniki. W 1959 oblatano wersję szkolną Sk 35C i pełnowartościową wersję bojową J-35B, włączoną w zautomatyzowany system obrony powietrznej Szwecji STRIL60. W 1960 oblatano udoskonaloną wersję J-35D, a w 1963 rozpoznawczą S-35E.
W 1965 rozpoczęto produkcję unowocześnionej wersji J-35F, wyposażonej w nowy system kierowania ogniem, uzbrojenie strzeleckie zredukowane do jednego działka, zwiększony udźwig uzbrojenia podwieszanego, możliwość stosowania nowych kierowanych pocisków rakietowych AIM-4C i AIM-26B (produkowanych na licencji w Szwecji pod oznaczeniami RB-28 i RB-27) i nowy dopalacz. Produkowano ją do 1977. W latach 1987-91 66 egzemplarzy J-35F poddano modernizacji awioniki, dostosowując ją do użytkowania rakiety kierowanej AIM-9L Sidewinder. Wersja ta otrzymała oznaczenie J35J. Łącznie wyprodukowano 615 egzemplarzy J-35 Draken wszystkich wersji. Były eksportowane do Austrii, Danii i Finlandii. J 35 zapoczątkował serię szwedzkich myśliwców naddźwiękowych. Jego następcami są JA-37 Viggen i JAS-39 Gripen.
Egzemplarz muzealny, przekazany przez Siły Powietrzne Królestwa Szwecji w 1998 przyleciał do Krakowa samodzielnie.
Rozpiętość | 9,4 m |
Długość | 15,35 m |
Masa startowa | 15000 kg |
Maksymalna prędkość | 2125 km/h |
Pułap | 20000 m |
Zasięg | (przebazowanie) 2840 km |
Uzbrojenie | działko Aden kal. 30 mm, kierowane pociski rakietowe powietrze – powietrze AIM-9L, RB-27 i RB-28, bomby, wyrzutnie rakiet niekierowanych i dodatkowe zbiorniki paliwa na ośmiu węzłach pod skrzydłami i kadłubem- |
Silnik | RM6C o ciągu 7750kG |