Francuski silnik dla naddźwiękowych samolotów bojowych, wywodzący się z niemieckiej konstrukcji z czasów II wojny światowej.
Podstawą stworzenia silnika ATAR był niemiecki silnik BMW 003. Jego konstruktor Herman Östrich został zatrudniony przez Francuzów i pod jego kierownictwem w dawnych zakładach firmy Dornier w Rickenbach we francuskiej strefie okupacyjnej Niemiec rozpoczęto prace rozwojowe nad większymi i mocniejszymi silnikami w oparciu o konstrukcję BMW 003. Biuro konstrukcyjne otrzymało nazwę ATAR (skrót od Atelier Technique Aéronautique Rickenbach)
Wstępny projekt silnika ATAR 101 został ukończony w październiku 1945 r., a pierwszy silnik ATAR 101 został uruchomiony w marcu 1948 r. Silniki ATAR 101 były stosowane w samolotach myśliwsko-bombowych Dassault Super Mystère. Następnie powstały wersje ATAR 08 i 09, które rozmiarami były zbliżone do wersji 101, ale zostały znacznie przekonstruowane – zastosowano dziewięciostopniową sprężarkę w miejsce siedmiostopniowej i dwustopniową turbinę oraz ulepszony dopalacz. Dzięki temu ciąg był znacznie większy.
Prezentowana wersja 09C, stosowana w samolotach myśliwskich Mirage III i szturmowych Mirage V, została wprowadzona w 1959 r. Silnik jest uruchamiany przy pomocy sprężonego powietrza, wytwarzanego przez rozrusznik umieszczony w stożku przed wlotem powietrza.
Układ | jednowałowy, jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy z dziewięciostopniową sprężarką osiową oraz dwustopniową turbiną i dopalaczem |
Masa | 1456 kg |
Ciąg maksymalny bez dopalania | 42 kN (4282 kG) |
Ciąg maksymalny z dopalaniem | 58,9 kN (6006 kG) |