Samolot myśliwsko bombowy o zmiennej geometrii skrzydeł, będący kolejnym rozwinięciem samolotu Su-17 (oznaczenie eksportowe Su-20) wyposażony w nowocześniejsze systemy nawigacyjne i celownicze.
Su-17M4 (oznaczenie eksportowe Su-22M4) był najbardziej zaawansowaną wersją, wprowadzoną do produkcji w 1980 r., wyposażoną w system nawigacyjno celowniczy PrNK-54 z komputerem pokładowym Orbita, umożliwiającym automatyczne wprowadzenie samolotu nad cel i zrzut bomb bez kontaktu wzrokowego, oraz stację laserową Klon, służącą do naprowadzania pocisków rakietowych kierowanych laserem.
Samoloty Su-22 zostały sprowadzone do Polski w liczbie ok. 100 w latach 1984-1985. Kilkadziesiąt tych samolotów, po remontach połączonych z modernizacją ciągle jest eksploatowanych przez Siły Powietrzne RP.
Rozpiętość | 10,02 m (duży skos) – 13,65 m (mały skos) |
Długość | 19,1 m |
Masa startowa | 16 400 kg |
Maksymalna prędkość | 1850 km/h |
Pułap | 15 200 m |
Zasięg | 2550 km |
Uzbrojenie | działka NR-30 kal. 30 mm, kierowane pociski rakietowe powietrze – powietrze R-60, powietrze – ziemia Ch-25 i Ch-29, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych i bomby o łącznej masie 4000 kg |
Silnik | silnik turboodrzutowy AL-21F-3 o ciągu 11 200 kG z dopalaniem |