Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Szwiecow ASz-62IR

Kraj:ZSRR
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:
Silnik Szwiecow ASz-62IR

Radziecka modyfikacja amerykańskiego silnika Cyclone, produkowana na licencji w Polsce.

Silnik skonstruowany przez zespół Arkadija Dmitrijewicza Szwiecowa w oparciu o amerykański silnik Wright R‑1820 Cyclone, produkowany od 1932 w ZSRR pod oznaczeniem M‑25. Udoskonalony M‑62 (m. in. poprawiono kształt kanałów ssących, zwiększono stopień sprężania, zmodyfikowano sprężarkę) pojawił się w 1937 i był produkowany w dużej liczbie na potrzeby lotnictwa wojskowego i cywilnego. W 1941 oznaczenie zmieniono na ASz‑62. W wyniku prac nad zwiększeniem niezawodności silnika i przedłużeniem resursu dzięki udoskonaleniom technologicznym po II wojnie światowej powstała wersja ASz‑62IR.

Od 1961 do chwili obecnej silnik ten jest produkowany seryjnie na licencji w WSK PZL-Kalisz, gdzie podlega dalszemu rozwojowi. Zmodyfikowane wersje silnika o zwiększonej mocy noszą oznaczenia K9‑AA, K9‑BA i K9‑BB. Silniki ASz‑62 i K‑9 zastosowano w samolotach Li‑2, An‑2 i PZL M‑18 Dromader.

Dane techniczne:

Układ9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania6,4
Pojemność29,9 l
Redukcja śmigła0,687
Masa567 kg
Moc maksymalna1000 KM przy 2200 obr./min
Moc nominalna840 KM przy 2100 obr./min