Jeden z najbardziej znanych radzieckich silników gwiazdowych.
Silnik z dwubiegową sprężarką, skonstruowany przez zespół kierowany przez Arkadija Szwiecowa w 1941. Powstał na podstawie doświadczeń z wojny domowej w Hiszpanii, które wykazały potrzebę posiadania małogabarytowego silnika o dużej mocy chłodzonego powietrzem. W 1942 r. rozpoczęto produkcję wersji M‑82 z gaźnikiem bezpływakowym, jednak nie spełniła ona pokładanych w niej nadziei.
W 1942 roku zdobyto niemiecki silnik BMW 801. Stosowana w nim wtryskowa instalacja paliwowa została skopiowana i zaadaptowana do konstrukcji Szwiecowa. W 1943 weszła do produkcji wersja z wtryskiem paliwa ASz‑82FN. Był to bardzo dobry silnik, produkowany w licznych wersjach, w łącznej ilości 70’000 egzemplarzy. Używany był m.in. na samolotach Tu‑2, Ła‑5FN, Ła‑7, Pe‑8, Ił‑12. Wersja rozwojowa ASz-82T napędzała samolot Ił‑14, a wersja dla śmigłowców ASz-82W – śmigłowiec Mi‑4.
Układ | 14-cylindrowy gwiazdowy podwójny |
Chłodzenie | powietrze |
Stopień sprężania | 7,0 |
Redukcja śmigła | 0,69 |
Pojemność | 41,2 l |
Masa | 900 kg |
Moc maksymalna | 1850 KM przy 2500 obr./min |
Moc nominalna | 1650 KM przy 2400 obr./min |