Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

TS-11 Iskra bis DF 1409

Kraj:Polska
Typ:samolot szkolno-treningowy
Rok:1975
Samolot TS-11 Iskra bis DF 1409

TS-11 Iskra bis DF nr boczny 1409 wyprodukowano w 1975 roku. Samolot służył w kilku jednostkach lotniczych, m.in. w 28. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego bazującym na lotnisku Słupsk-Redzikowo. Gdy wraz z nadejściem lat 90. pojawiła się możliwość nadawania samolotom nieregulaminowych oznaczeń, Iskra '1409′, jedna spośród 4 Iskier pułku, otrzymała specjalne malowanie z okazji 40-lecia jednostki. Samolot pomalowano we wrześniu 1992 roku a autorami projektu z motywami morskich fal, gryfa pomorskiego i głowy Indianina (godło 1. Eskadry) byli st. chor. sztab. Ryszard Kuras i st. chor. Tomasz Kowalski.

W 1995 roku samolot przekazano do 58. Lotniczego Pułku Szkolnego w Dęblinie (od 2001 r. 1. Ośrodek Szkolenia Lotniczego). Iskra '1409′ została przywrócona do standardowego schematu malowania. W 2014 roku samolot trafił do Muzeum Lotnictwa Polskiego, gdzie zrodził się pomysł przywrócenia efektownego „słupskiego” malowania.

W lipcu 2015 roku malowanie zostało odtworzone przez Filipa Jereczka-Bambrowicza, Bogdana Żołnierowicza, Zbigniewa Żołnierowicza oraz Wojciecha Butrycza i jednego z autorów oryginalnego malowania – Ryszarda Kurasa

Dane techniczne:

Rozpiętość10,06 m
Długość11,15 m
Masa startowa3840 kg
Maksymalna prędkość770 km/h
Pułap11500 m
Zasięg1460 km
Uzbrojeniedziałko kal. 23 mm, możliwość podwieszenia 50-kg bomb, zasobników z karabinami maszynowymi i wyrzutni niekierowanych pocisków rakietowych na czterech podskrzydłowych węzłach
Silnik1 turboodrzutowy SO-3W o ciągu 9,81 kN (1100 kG)