Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Silniki

Tumański R-11F2SK-300 (przekrój)

Kraj:ZSRR
Typ:silnik odrzutowy
Rok:

Silnik turboodrzutowy dwuwałowy jednoprzepływowy z dopalaczem. Sprężarka osiowa jest dwuwałowa z trzema stopniami niskiego i trzema wysokiego ciśnienia. Turbina gazowa dwustopniowa wysokiego i niskiego ciśnienia. Turbina wysokiego ciśnienia połączona wałem z sprężarką wysokiego ciśnienia a turbina niskiego ciśnienia ze sprężarką niskiego ciśnienia. 

Komora dopalacza zakończona regulowaną siłownikami hydraulicznymi dyszą. Silnik posiada dwa otwory upustowe, na wysokości komór spalania, do odprowadzania powietrza pod ciśnieniem do instalacji nadmuchu na klapy, na skrzydłach.

Uruchomienie silnika realizuje prądnico-rozrusznik. W czasie pracy silnika działa jako prądnica zasilająca elektryczne urządzenia pokładowe samolotu i doładowuje akumulatory pokładowe.

Dane techniczne:

Ciąg maksymalny3950 kG (38,7 kN)
Ciąg maksymalny z dopalaniem6120 kG (60 kN)
Ciężar silnika:1194 kg
Zużycie paliwa:3792 kg/h bez dopalania i 14504 kg/h z dopalaniem