Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

WSK Lim-1 (lic. Mikojan-Guriewicz MiG-15)

Kraj:ZSRR / Polska
Typ:samolot myśliwski
Rok:
Samolot WSK Lim-1 (lic. Mikojan-Guriewicz MiG-15)

Na zlecenie Rady Ministrów ZSRR z marca 1947, dotyczące budowy nowych odrzutowych samolotów myśliwskich, biuro konstrukcyjne Mikojana opracowało samoloty doświadczalne S-1, S-2 i S-3 ze skośnymi skrzydłami, napędzane brytyjskimi silnikami Rolls – Royce Nene i Nene II. Wykazał się doskonałymi właściwościami lotnymi.

W 1948 samolot wszedł do produkcji seryjnej jako MiG-15, napędzany silnikiem RD45F, będący kopią Nene II. W latach 1949 – 50 wyprodukowano 1344 egzemplarzy. W kodzie NATO MiG-15 otrzymał nazwę Fagot. Wersja licencyjna samolotu MiG-15, nazwana Lim-1 (licencyjny myśliwiec-1), była produkowana w WSK Mielec w latach 1952 – 1954 w liczbie 227 sztuk.

W WSK Rzeszów produkowano silnik RD-45F pod nazwą Lis-1 (licencyjny silnik-1). W latach 1951 – 1954 w Czechosłowacji wyprodukowano na licencji 821 samolotów. Polskie lotnictwo eksploatowało samoloty produkcji rodzimej oraz radzieckiej i czechosłowackiej.

Dane techniczne:

Rozpiętość10,08 m
Długość10,1 m
Masa startowa4806 kg
Maksymalna prędkość1031 km/h
Pułap15200 m
Zasięg1505 km (z dodatkowymi zbiornikami)
Uzbrojenie2 działka NS-23 kal. 23 mm i działko N-37 kal. 37 mm; bomby 50 lub 100 kg lub dodatkowe zbiorniki paliwa na dwóch zamkach podskrzydłowych
Silnikturboodrzutowy Lis-1 (lic. RD-45F) o ciągu 2,270 kG