Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

Zlín Z-26 Trener

Kraj:Czechosłowacja
Typ:samolot szkolny
Rok:1951
Samolot Zlín Z-26 Trener

Jego historia rozpoczyna się w roku 1947 w czechosłowackich zakładach Zlín, znanych później jako Moravan Otrokovice, kiedy to oblatano prototyp zaprojektowanego przez Karla Thomaša uniwersalnego samolotu Z-26 Trener. Był to dwumiejscowy, jednosilnikowy, wolnonośny dolnopłat o konstrukcji mieszanej, przeznaczony do szkolenia i treningu pilotów. W latach 1949-1951 budowano seryjnie Z-26 wyposażone w drewniane skrzydła i napędzane silnikiem Walter Minor 4-III. Późniejsze wersje miały już konstrukcję całkowicie metalową.

Z-226 Bohatyr powstał w 1955 roku z przeznaczeniem do holowania szybowców. Otrzymał on sześciocylindrowy silnik Minor 6-III i okazał się doskonałym samolotem do akrobacji, co spowodowało powstanie w roku następnym Z-226 Akrobat przeznaczonego wyłącznie do akrobacji. Później znane były między innymi odmiany Z-226 AS Akrobat Special, Z-326 Trener Master z chowanym w locie podwoziem oraz Z-726 Universal.

Ostatni prototyp kolejnej wersji powstał jeszcze w 1973 roku. Ogółem w latach 1947-1974 powstało 1457 samolotów różnych odmian.

W Polsce Zliny były eksploatowane do 1974 roku, a wiele egzemplarzy przebudowanych na jednomiejscowe maszyny do akrobacji lata do dnia dzisiejszego.

Dane techniczne:

Rozpiętość10,3 m
Długość7,5 m
Masa startowa760 kg
Maksymalna prędkość200 km/h
Pułap4700 m
Zasięg600 km
Uzbrojenie
Silnikrzędowy odwrócony Walter Minor 4-III o mocy 105 KM (78 kW)