Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: Rolls-Royce Kestrel IIS

Rolls-Royce Kestrel IIS
Wielka Brytania
silnik rzędowy
1930



Układ12-cylindrowy widlasty
Chłodzeniecieczowe
Pojemność21,2 l
Stopień sprężania6,0
Redukcja śmigła0,55
Masa420 kg
Moc maksymalna525 KM przy 3000 obr./min
Moc nominalna475 KM przy 2500 obr./min

Brytyjski silnik, który napędzał prototypy samolotów Luftwaffe.

Kestrel został skonstruowany w 1926 r. w zakładach Rolls–Royce jako pierwszy z nowej generacji silników tej firmy mających odlewane bloki cylindrów. Podobnie jak poprzednik otrzymał nazwę drapieżnego ptaka (pol. pustułka). Gaźnik był umieszczony przed sprężarką. Jego bezpośrednim rozwinięciem były silniki RR Goshawk i RR Peregrine oraz nieco większy RR Buzzard. Był stosowany w samolotach Hawker Hart, Hawker Demon, Hawker Fury and Hawker Nimrod oraz Handley Page Heyford. Następcą Kestrela w produkcji był legendarny Merlin.

Używane w latach 30. do napędu prototypów nowych niemieckich samolotów wojskowych silniki BMW-VI okazały się niewystarczające, a nowe typy silników nie były jeszcze dostępne. Zakupiono więc w Wielkiej Brytanii serię 10 silników Rolls-Royce Kestrel. Użyto ich przy oblatywaniu prototypów bombowca nurkującego Junkers Ju 87 (Ju 87 V1) oraz myśliwca Messerschmitt Bf 109 (Bf 09 V1). W  archiwum muzealnym znajduje się kopia faktury potwierdzającej zakup serii tych silników przez Niemców. Eksponowany silnik jest jednym z tamtej dziesiątki.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka